Omega 3 og Omega 6 fettstoffer hjelper barn med ADHD

Publisert: 12.10.05
Av Unni Nordbrenden

Barn som lider av ADHD blir roligere og får det bedre med et kosttilskudd med fiskeolje og kjempenattlysolje, viser studier fra England og Australia. Nå testes metoden på 100 svenske barn ved Silvias barn- och ungdomssjukhus i Gøteborg.

Den andre studien på kort tid viser nå at fiskeolje kan lindre symptomer for barn som lider av forskjellige former for konsentrasjonsproblemer. - Og det er det mange som gjør, minst ett barn i hver skoleklasse, sier Christopher Gillberg, professor i barn- og ungdomsspsykiatri ved Universitetet i Gøteborg.

Forbedring etter tre måneder
Forskere ved Oxford University i England konstaterer at fiskeolje markant forbedrer barnas evne til å lære seg å lese og skrive. Også deres sosiale adferd forbedres. 117 britiske barn i alderen 5-12 år har deltatt i en undersøkelse. Alle hadde store motoriske problemer, lese- og skrivevansker og flere var hyperaktive.

Etter å ha gitt dem fiskeolje i tre måneder var det tydlige lese- og skrive forbedriner hos barna. Samtidig virket barne roligere og konsentrerte seg bedre. Fiskeoljen hadde dog ikke hjulpet på deres motorisek problemer.

100 svenska barn testes nå
Barnpsykolog Sven Östlund ved Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus i Gøteborg har tatt for seg rapporten og tester nå 100 svenske barn mellom 8 og 16 år med samme problemer som i den brittiske studien.

- Det er spennende å teste et naturmiddel på samme måte som et legemiddel, det har ikke blitt gjort her før, sier Sven Östlund, psykolog ved barnneuropsykiatriska kliniken på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Gøteborg til Aftonbladet. Kosttilskuddet, som brukes i undersøkelsen består av fiskeolje og kjempenattlysolje og inneholder omega-3 og omega 6 fett. Produktet har vært tilgjengelig en stund i helsekostforretninger, men blir først nå testet vitenskapelig.

I Gøteborg kan barn med ADHD vente opptil to år innen foreldrene får hjelp. Mange foreldre kjenner seg maktesløse når køene bare vokser og forsøker selv å finne ut av metoder som fungerer. Han synes det er fantastisk at det finnes en mulighet for selvhjelp til barna. De behøver ikke stå i helsekø men kan selv prøve kosttilskuddet. - Det er heller ingen bivirkninger. Derimot har det positiv effekt på hjerte, blodomløp og blodfettet.

Undersøkelsen ved sykehuset i Gøteborg ventes ferdig ca. mai 2006. Til forskjell fra den britiske studien skal Östlund også inkludere barn med autisme. - En mamma til ett autistisk barn så forbedring etter å ha gitt barne oljen. Kommunikasjonen ble bedre og rastløsheten minsket, sier han.

Oljen påvirker hjernen
Forskeren tror fiskeoljen påvirker hjernens funksjon. Hjernen består av 60% fett. De viktigste er de flerumettede fettsyrene er omega-3 og omega-6. Disse fettstoffene må man få iseg via kosten.

Australske studier har også konstatert positive effekter når man har gitt visse frie fettsyrer til ADHD-barn. Ifølge en australske studie ar forbedringene raske og meget merkbare. Barna ble mer oppmerksomme. Konsentrasjonsevnen forbedres og samtidig minsket deres hyperaktivitet og rastløshet. De ble mindre impulsive.

En grunn til at flere barn rammes av ADHD kan være at vi har forandret vår kost. Fet fisk, som inneholder mye omega-3 fettsyrer er ikke like vanlig på middagsbordet idag. Nå spiser vi mer mat med hardere og mettede fetter, som pommes frites og kjøtt..

Næringfysiolog Martin Brunnberg sier det ikke går an å overdosere fiskeolje.
- Tre måltider fisk pr. uke er ikke for mye. Jeg spiser fisk hver dag. Fiskepålegg f.eks. på brødskiva er både godt og sundt sier han.


ADHD i Norge
De to siste årene har veksten i bruk av ADHD-medisin vært på 80%. 11.000 norsk barn og unge under 20 år bruker nå ADHD-medisiner, viser ferske tall fra Norges Apotekerforening.


Hva er Omega 3
Omega 3-fettsyrer er essensielle fettsyrer. Det betyr at kroppen er avhengig av disse fettsyrene for vedlikeholde av flere livsviktige funksjoner. De viktigste omega 3-fettsyrene er DHA (docosaheksaoensyre) og EPA (eicosapentanoensyre) og alfa-linolensyre. Disse omega 3-fettsyrene finner vi først og fremst i sjømat og i linfrø-, raps- og soyaolje. Innholdet av omega 3 er relativt høy i sjømat, og da spesielt i artene som lever i saltvann.


Hva er Omega 6
Omega 6 er en essensiell fettsyre som må tilføres kroppen gjennom maten.
Omega 6 finnes i planteoljer og i kjøtt og meieriprodukter.


Relaterte saker
Omega 3 gir helsefordeler til alle

Tilbake til Hovedsiden

Motta nyhetsbrev fra Alternativopplysningen


Sist oppdatert: 20-09-14


Ved bruk av artikkelstoff fra Alternativopplysningen ber vi om at alternativ.no blir oppgitt som kilde.




post@alternativopplysningen.no copyright ALTERNATIVopplysningen