alternativ.no
ALTERNATIVopplysningen

ADHD – feilbehandling av barn som oppfører seg ”annerledes”

Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 04.01.08

Skolebarn dopes ned med narkotiske medisiner, men det finnes gode metoder som hjelper.

Medisinering doblet på tre år
Tvilsom medisinering
Diagnosen ADHD – en konstruksjon
Skamplett i norsk helsvesen
Kreativ personlighetstype

Friske skolebarn som er dopet ned av medisiner for å sitte stille – høres kanskje ut som en scene fra en amerikansk skrekkfilm, men det foregår i Norge idag, i stor stil.

Medisinering doblet på tre år
Historier om lærere som blir glade for å få en ADHD diagnose på et barn som ikke passer inn i normen er kjent. I en presset skolehverdag kan det bety innvilget ekstra ressurser i klasserommet, eller et barn dopet ned på medisiner, som ikke lenger gjør så mye ut av seg. Denne medisineringen er nå svært utbredt blant norske skoleelever.

Ifølge Sosial- og helsedirektoratet har 3-5 prosent av barn i skolealder ADHD. Rundt 23.000 nordmenn bruker ADHD-medisin daglig. Flertallet er barn under 19 år. Nye tall viser at forbruket av ADHD-medisin er doblet på bare tre år.

Tvilsom medisinering
Joar Tranøy er utdannet psykolog og kriminolog har jobbet flere år i PP-tjenesten. Aage Georg Sivertsen er utdannet historiker og kriminolog.

De har begge sett med forferdelse på hvordan barn blir medisinert med de narkotiske stoffene Ritalin eller Concerta og viser at både diagnosen ADHD og denne medisineringen er svært tvilsom.

Diagnosen ADHD – en konstruksjon
I boka ADHD, Piller på avveie, som nylig ble utgitt tar Sivertsen og Tranøy er oppgjør med diagnostisering og behandling av såkalt ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, som nærmest har blitt en folkesykdom. Boka er en beretning som dokumenterer overgrep og som stiller en rekke vesentlige spørsmål.

-Forskning har i flere tilfeller påvist hvordan medisinsk profesjon har gjort såkalte sosiale avvikere til gjenstand for medisinsk behandling, skriver forfatterne.

–Den medisinske profesjon har en ledende rolle i bestemmelsen av avviksdefinisjoner og kategorisering, oppdagelse av nye ”sykdommer” og inngrep med adekvadisk medisinsk ”behandling”.

Skamplett i norsk helsvesen
I dette perspektivet ser forfatterne at diagnosestillingen og bruk av Ritalin eller Concerta ikke bare kan betraktes som et rent medisinsk fenomen, men også som et produkt av pedagogiske, terapeutiske og sosiale konstruksjoner, altså noe oppdiktet, som retter søkelyset mot hvem som definerer og vurderer barnas avvik og livskvalitet.

Forfatterne mener den norske skole og foreldrene må ta en stor del av ansvaret for at barn og unge tvinges til å innta tabletter for å tilpasse seg samfunnets normer. Hovedansvaret må derimot Stortinget og politikerne bære. Hvis alle barn til slutt skal få en diagnose, enten ved at de er for aktive eller ved at de er for lite aktive, da bærer det galt av sted. Det er det som akkurat nå er i ferd med å skje. Denne boka belyser en skamplett innenfor norsk helsevesen.

Kreativ personlighetstype
-ADHD er ikke en sykdom, det er en personlighetstype. Individer med diagnose ADHD kjennetegnes av å ha kreativitet som sin sterkeste Intelligens, sier forfatter og pedagog Georg Ulvehøj. Han har 20 års erfaring som lærer på ungdomstrinnet og har hatt mange elever med diagnosen ADHD, uten å oppleve det som problematisk.

-De årene har også lært meg at jeg står på barnas side når det blåser, sier Ulvehøj, som idag jobber som veileder og kursholder i forbindelse med ADHD for både elever og for lærere.

Han har en rekke gode argumenter som taler imot medisinering og har bl.a observert at samme barn som diagnostiseres for manglende konsentrasjonsevne, kan sitte timevis dypt konsentert med ting de er interessert i.

-Denne personlighetstypen er langt fra A4. På skolen må de ha varierende undervisning, med en god blandning av teori og praksis så de ikke kjeder seg. Som voksne må de lære å kontrollere den enorme mengden energi de forbruker på alle sine tanker og prosjekter. Denne personlighetstype er ekstremt kreativ, tenker oftest utenfor boksen og kommer ofte langt i livet, sier Ulvehøj.


Referanser:

ADHD, Piller på avveie av Aage Georg Sivertsen og
Joar Tranøy, Kolon Forlag.
ISBN 9788230003824


Flere artikler om temaet ADHD på alternativ.no:

Dansterapi hjelper barn med ADHD - alternativ.no 06.08.2007
Barn med ADHD og ungdom med depresjon er det vanskelig å behandle og behovet for alternative behandlingsmodeller er stort.

Melk – ikke for alle - alternativ.no 08.03.07
Kumelk en en av hovedingrediensene i vårt norske kosthold. Samtidig regner man med at opp mot 5% av den norske befolkningen ikke tåler melk eller melkeprodukter.

-Jeg har sett at barn med ADHD og autisme som kutter ut melk klarer å fungere i skolesammenheng etterpå. Over 80 % av barn med autisme tåler ikke melk og klarer, ifølge forskningen ikke å spalte melkeproteiner, sier Heiko Santelmann.

Nevrofeedback hjelper barn med ADHD - alternativ.no 28.03.06
Mange barn har har fått en bedre hverdag med nevrofeedback, en metode som påvirker hjernens aktivitet.

Omega 3 og Omega 6 fettstoffer hjelper barn med ADHD - alternativ.no 12.10.05
Barn som lider av ADHD blir roligere og får det bedre med et kosttilskudd med fiskeolje og kjempenattlysolje, viser studier fra England og Australia. Nå testes metoden på 100 svenske barn ved Silvias barn- och ungdomssjukhus i Gøteborg.

Brobyggerprisen 2005 til Dr. Reichelt - alternativ.no 18.09.05
Dr. med. Karl-Ludvig Reichelt har gjennom sitt forskningsarbeid bl.a. funnet ut at spesielle proteiner i korn og melk kan utløse psykiske lidelser som ADHD og autisme.

Kurs A-Å:
Georg Ulvehøj, kurs for ADHD

Finn behandler
søk på ADHD i frisøket

Tips en bekjent om denne siden!

Motta nyhetsbrev fra Alternativopplysningen



Sist oppdatert: 14-01-08


Ved bruk av artikkelstoff fra Alternativopplysningen ber vi om at alternativ.no blir oppgitt som kilde.
copyright 1997-2007 ALTERNATIVopplysningen DA -Les mer