Astrologi brukes i næringslivet

Publisert: 28.06.05

Siviløkonom Siri Hall har arbeidet som astrolog i cirka 25 år. Etterspørselen har variert, men hun sier hun har opplevd en jevn økning. I USA, Russland og Danmark er fenomenet bedriftsastrologi enda mer utbredt, sier Hall til Dagen.


Allerede tidlig på 80-tallet begynte de første næringslivslederne å ta kontakt med Hall for å få råd. Hun mener at de som spør gjør det på alvor.

De som spør for moro skyld er bedriftsavisene, men så ser også de at det fungerer, sier Hall. Og nettopp erfaringer med at astrologien fungerer er etter Halls vurdering årsaken til at flere tar kontakt.

Blir overbevist
Kundene kan være alt fra enmannsforetak til store bedrifter med hundrevis av ansatte. I overveiende grad kommer henvendelsene fra privat sektor, og næringer av alle slag er representert.

– Astrologi brukes enkelt sagt på to måter. For det første handler det om å sette fingeren på hvor problemene i en bedrift ligger, sier Hall, og forklarer at dette kan være gjort på en time og er langt billigere enn å leie inn konsulenter i hopetall.

– For det andre handler det om å sette opp prognoser fremover, finne ut om bedriften går for sakte frem eller om det er tid for handling og nytekning. Når man ser at astrologi fungerer både på kort og lang sikt, er det noe mange ønsker å bruke konstruktivt, sier Hall. Det kan også gjelde ansettelsesprosesser.

At astrologi har noe med religion å gjøre, tar Hall skarp avstand fra.

– Egentlig dreier det seg bare om en utvidet kalender, sier hun, og sammenligner med at årstidene skifter med solens posisjon og andre forhold endres med månefasene.

– Det er en kjent sak at det er flere fødsler og kraftigere blødninger ved fullmåne, bemerker hun. Astrologene mener at de bare tar høyde for at planeter kan påvirke livet på jorden på lignende måter.
– De som kaller dette en religion er folk som ikke kan og vet noe om det, hevder Hall.

Hindret Synnøve-salg
Hun anslår at 10-20 personer lever av å være astrologer i Norge, men mange flere er aktive og interessert. Blant næringslivslederne som har benyttet astrologer er Dag Swanstrøm i ostefabrikken Synnøve Finden. Han har fortalt til Dagbladet at han var i tvil om han skulle selge selskapet til en middelmådig pris i 1993. Den gangen gikk det trått for osteprodusenten, med sju ansatte og 13 millioner kroner i omsetning.

En bekjent hadde vært i kontakt med astrolog og hatt nytte av det. Swanstrøm valgte samme vei. Astrologen så etter tegn i hånden og ansiktet til Synnøve-sjefen, og frarådet på det sterkeste å selge. Elleve år senere hadde Synnøve Finden 276 ansatte, 500 millioner i omsetning og gikk med overskudd.
Swanstrøm er glad han ikke solgte.

– Jeg ser på astrologi som krydder. Hvorfor skal alt være så kjedelig?


Kilde: Dagen


Ønsker du kontakt med en astrolog?

Ønsker du å ta et kurs i astrologi

eller en utdanning i astrologi:


Tilbake til Hovedsiden

Motta nyhetsbrev fra Alternativopplysningen


Sist oppdatert: 28-06-05

Ved bruk av artikkelstoff fra Alternativopplysningen ber vi om at alternativ.no blir oppgitt som kilde.




post@alternativopplysningen.no copyright ALTERNATIVopplysningen