Behandler.no - Norges største oversikt

Stress ned med enkle øyebevegelser

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 06.11.2008



For dem som haster travelt omkring eller sitter timer i strekk foran en skjerm kan en 5 minutters pause med iiyoga gjøre underverker.


Helhetlig system
Flere nivåer
Forskningspotensiale
Forbedret leseferdighet
Prøv iiyoga i 5 minutter


Ved hjelp av enkle øyebevegelser kan man bryte stressignaler og gjenopprette likevekt. Amerikanske Joshua Isaacs har utviklet systemet iiyoga, som erfaringsmessig viser god effekt og som alle kan bruke.

- iiyoga er et enkelt yogabasert system der øyebevegelser hjelper oss å spenne av eller stimulere et hvilket som helst område av kropppen. Helt naturlig og ganske unikt, ved å bevege øynene, sier senior iiyoga instruktør Karin O’Sullivan til alternaitv.no

Hun har i 2 år samarbeidet med den amerikanske yoga læreren Joshua Isaacs, som utviklet iiyoga som en måte å helbrede egen engstelse og stess.

-Da han opplevde dette for en del år siden lå han en dag på en bakketopp, lukket øynene og begynte å bevege øynene på uvante måter. Etter noen minutter oppdaget han at han følte seg bedre. Han startet straks å undersøke hva som hadde skjedd og oppdaget mengder av vitenskaplig forskningsmateriale som understøtter hvordan øyebevegelser kan hjelpe mot symptomer fra stress, smerte, engstelse, og også øke egen selvsikkerthet og selvfølese, ifølge Karin O’Sullivan.

Helhetlig system
Isaacs oppdagelser er senere utviklet til det helhetlige iiyoga systemet som består av yoga-baserte øyebevegelser, finger-posisjoner, hodemassasje og pusteteknikker. Systemet bygger på kunnskap fra den flere tusen år gamle yoga tradisjonen kombinert med nyere hjerneforskning. Foruten yoga og tantra bygger iiyoga på psykologi, somatisk psykoterapi, biomekanikk, øyebevegelsesterapi, livscoaching og NLP.

Utgangspunktet for systemet er øyebevegelsene, som utføres med øynene lukket. På denne måten kan man lettere fokusere innover. Man velger spesifikke punkter å fokusere på, såkalte nadi punkter (indisk terminologi tilsvarende akupressurpunkter) i ansiktet for å påvirke ulike områder i kroppen. Det jobbes med både kropp og sjel, sanser og følelser, samt indre organer. Hensikten er å fjerne blokkeringer, oppnå ro til å balansere seg og oppnå økt indre klarhet.

Man kan delta på kurs eller få veiledning hos en behandler som mestrer teknikken, men når man har lært seg metoden er dette noe man enkelt kan gjøre selv i løpet i sin egen hverdag.

-Øvelsene kan gjøres hvor som helst og når som helst, om du sitter på T-banen, på jobb eller skole eller hvor du måtte være sier Karin O’Sullivan. -iiyoga kan til og med brukes når du trener.

Flere nivåer
Kurs er lagt opp på flere nivåer. Man kan ta et dagskurs hvor man lærer systemet som en selvhjelps- og coachingteknikk. Her lærer man enkle hverdagsøvelser som man selv kan bruke for for å stresse ned eller takle stress og bli mer balansert.

-Teknikkene er svært enkle å lære og vi har fått tilbakelmeldinger fra deltagere om at de har oppnådd svært gode effekter, helt ulikt alt annet de har prøvd tidligere. Mange som har hatt f.eks. søvnproblemer opplever gode resultater ifølge O’Sullivan. Det foreligger også erfaringer på bedring av syn.

En kvinne i slutten av 40-årene som deltok på et dagskurs forteller om sin erfaring:
-iiyoga har for meg virket som et godt verktøy for å kutte stress og roe tankevirksomhet på ’høygir’. I og med at dette kan gjennomføres nesten når som helst, er det et verktøy som kan brukes akkurat når man føler behov for det. Dette tror jeg faktisk kan ha en positiv effekt i seg selv. Etter å ha praktisert iiyoga regelmessig i ca et halvt år nå, virker det som dette i stor grad har hjulpet meg i å oppnå en slags indre ro, som jeg knapt kan huske jeg har følt i mitt voksne liv!

Man kan også velge å gå dypere i systemet og delta på et helgkurs. Her gjennomgås teori og man jobber bla. med oppmerksomhetsteknikker og ser på deler av kroppen som har skader eller traumer. Ved å bruke teknikkene kan man nøytralisere emosjoner som virker tappende og forbindes med tidligere traumer og gjenopprette likevekt i kropp og sinn, uten å måtte gjenoppleve traumene på nytt.

-Forstyrrende minner fra fortiden kan gi en frakoblet kontakt med kroppen. Man kan reprogrammere kroppen og sinnet til å virke støttende og i harmoni med mål og intensjoner, forteller O’Sullivan.

Til nå har 30 personer deltatt på dagskurs eller helgekurs for å kunne bruke teknikkene i egen hverdag her i Norge. Flere hundre har deltatt på kortere introduksjoner. I tillegg har 15 fordypet seg i en videregående modul og serifisertingsordning. Behandlere kombinerer gjerne iiyoga med andre behandlingsmetoder de jobber med for å forsterke utbyttet.

Prøv iiyoga i 5 minutter
Sett av 5 minutter hver dag denne uken til å “ventilere” med iiyoga øyependulerings-prosessen. Det tar bare 5 minutter å oppnå en effekt, og resultatene er utrolige.

Smerte stopperen
For å eliminere smerte signaler til hjernen – eller slappe av - lukker du øynene som vist på figuren nedenfor og tar et dypt innpust gjennom nesen og et utpust gjennom munnen. Med lukkede øyne ser du ned på din høyre kjeve. Fortsatt med lukkede øyne flytter du øynene i en rett linje fra din høyre til din venstre kjeve, og tilbake til din høyre. Fortsett å bevege øynene fra høyre til venstre, høyre til venstre side av kjeven i minst 2 minutter, så kraftig som du kan samtidig som du puster. Dette er en bevegelse spesielt egnet for å stoppe smertesignaler i kroppen. Den vil hjelpe deg å slappe av betraktelig. Hvis kroppen opplever mindre smerte kan den slappe av.

Re-stabilisereren
Prøv den re-stabiliserende øyebevegelsen etter smertestopperen. Begynn å restabilisere ved å ta et dypt innpust og utpust. Med lukkede øyne ser du opp til toppen av hodet ved hårfestet, og beveger øynene rolig i en sirkel rundt ansiktet som på figuren. Forestill deg at du med øynene følger en klokkeskive. Gjør 9 runder rolig i klokkeretningen ved å starte mot høyre.

Legg merke til hvordan du føler deg. Ta et dypt innpust gjennom nesen og blås ut som når du blåser ut et stearinlys. Dette vil hjelpe deg å slappe av.

Forskningspotensiale
iiyoga er i hovedsak erfaringsbasert og det er fortsatt mye vi ikke vet om våre øyne, hjernen og hvordan vi behandler informasjon, men det er gjort flere studier på metoder som iiyoga kan sammenlignes med, f.eks. Øyebevegelseterapi metoden EMDR, Eye Movement Desensitization and Reprosessing. Her foreligger det publiserte forskningsresultater som viser god effekt ved traumebehandling*.

-Med iiyoga systemet får vi i tillegg tilgang til organer og kjertler som påvirkes av stess og engstelse, og kan justere tidligere påvirkning av disse. Dette skjer ved at iiyoga aktiverer både hjernestammen og det enteriske nervesystemet i mageområdet, ifølge O’Sullvan.

- Det er ønskelig gjennom forskning å dokumentere hjernens aktivitet og hjerterytme under utøvelse av iiyoga i forsøk der også effekter av iiyoga bli undersøkt nærmere. Funksjonell MR (magnetisk resonansfotografering) og EKG (elektrokardiogram) er metoder som er interssante, sier O’Sullivan, og legger til at det hadde vært spennende om dette kunne gjennomføres i Norge, som er ledende på hjerneforskning.

- Vi som har erfaring fra bruk av iiyoga over tid ser for oss at iiyoga systemet har potesial til å kunne brukes i læringssituasjoner, idrett, nabolag, organisasjoner og alle sammenhenger der det er ønskelig å kvitte seg med uhensiktsmessig tankemønster og erstatte dette med mer kraftfulle mål og intensjoner. Dette engasjementet ligger til grunn for et iiyoga senter i Oslo, som en pilot globalt, poengterer Karin O’Sullvan som også er leder for iiyoga Skandinavia.

Forbedret leseferdighet
I anledning presidentvalget i USA kan det passe å fortelle om den nå 10 år gamle eleven Jevari fra Lansing i Michigan. Han ble sammen med sin mor, læreren Marni Mintener-Barron, prosjektleder Caroline Brewer og Joshua Isaacs i mai 2007 invitert til det Hvite Hus i Washington DC, etter å ha blitt utnevnt som ”student of the month” i Amerika. I en mottagelse møtte de president Bush og dronning Elisabeth som var på offisielt besøk fra Storbritannia, og fortalte om Jevaris fantastiske erfaringer med iiyoga øvelser som inngår i leseprogrammet ”The Reading Revolution”.

 

Programmet "The Reading Revolution" er utviklet av Caroline Brewer i samarbeid med Joshua Isaacs. Jevaris lærer Marni har med stor iver gjennomført leseprogrammet og iiyoga øvelsene med elevene og har oppnådd svært gode forbedringer i leseferdighet. I noen tilfeller har elevers skår i tester økt med 1000 prosent.

Året før var Jevari elev i ”3rd grade” i det amerikanske skolesystemet. Han gikk i løpet av litt under ett skoleår fra å være en gutt med adferdsproblemer og leseferdigheter tilsvarende ”2nd grade” (det vil si ett nivå under det han burde vært på) til ”5th grade” (som var to nivåer over sine medelever). Han ble i utgangspunktet ansett som enda ett tall i statistikken over skoletapere til tross for satsingen ”No Child Left Behind”, og ble i stedet et forbilde for elever i sin hjemby og i nyhetene over hele Amerika.


 

*Personer som har traumer og posttraumatisk stress (PTSD) får hjelp med EMDR.

alternativ.no 21.09.07


Kurs i iiyoga - alternativ.no/Kurs a-å



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


makvirete morina 10/04/2009 - 00:57

hei mitt navn er makvirete morina jeg har drevet med tantra yoga og meditasjon med manta nesten som transendental meditasjon , dette kurset fikk jeg svært billig , de var en organisasjon ,slik at de pengene de fikk gikk til fattig land.. jeg fikk et mantra gratis. så jeg betalte for yoga.
iiyoga hva er dette for noe? og er det noe av det samma jeg driver med.

Janne K. Sæterhaug 11/11/2008 - 11:16

iiyoga er et unikt system til å stresse ned kroppen samt fjerne smerte. Kan også være en metode til å avdekke adferdsproblemer blant barn!
Førskolelærer.

Kari Nordheim 07/11/2008 - 09:40

Som lærer på ungdomsskole har jeg prøvd noen øvelser med elevene i starten av timen. Elevene virker roligere og mer konsentrert. Jeg vil derfor fortsette å gjøre øvelser i 5 - 10 min i starten av timer på slutten av dagen.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.