Stor oversikt A-Å med kurs innen selvutvikling, helse, trening, spiritualitet, kreativitet mm. Her finner man kurs man tar for egen del, men også kurs som kan påbygges til en utdanning.
Klikk her for å lese mer om behandler Jim Ambjørnsen

God hjelp ved søvnvansker

Av Oddrun-Helen Berntsen, journalist
Publisert: 17.12.2008



Omtrent hver tiende person lider av søvnløshet. Ingen grunn til å spise legemidler for å løse problemet.

Tornerose sov i hundre år, hvis man skal tro på eventyrene. Men ikke alle har like godt sovehjerte som en vakker prinsesse i et rosebekledd slott.

 

Søvndyssende urter
Hagelaget sovnet
Lavendelposer

Fakta om søvnløshet og medisinering
Nyere forsking viser at 8 % av den norske befolkningen bruker sovemedisiner fast, og omkring 19 % har prøvd sovemedisiner. Problemer med medisin er at de kan gi bivirkninger. De vanligste er:

Muskelsvakhet, søvnighet om dagen, forvirring, nedsatt stemningsleie, migrene, vektøkning, svimmelhet, nedsatt konsentrasjonsevne, endring av libido, dobbeltsyn og munntørrhet.

Det er ikke uvanlig at pasienter blir psykisk avhengig av disse sovemedisinene. Det er heller ikke uvanlig at det skrives ut medikamenter som har sløvende og søvndyssende effekt som bivirkning, slik som antihistaminer, antidepressiva eller antipsykotika.

Det viser seg også at de fleste som bruker eller har brukt vanlig sovemedisin, ville foretrekke ikke-medikamentell behandling. Men det viser seg at svært få pasienter får tilbud om ikke-medikamentelle alternativer.
Risikoen for søvnløshet øker med alderen. Dette har sammenheng med endringer i hjertefunksjonen og svakere somatisk helse.
Omtrent hver tiende person av den voksne befolkning lider av sammenhengende søvnløshet. Insomnia påvirker ikke bare nattesøvnen, men vil som resultat også gjøre dagene særdeles tunge for pasienten. Konsekvenser av dette er redusert livskvalitet og økt risiko for ulykker på grunn av tretthet på dagtid.

Årsakene til søvnløshet er psykisk eller fysisk betinget, og ved enkelte tilfeller kan medisin ødelegge nattesøvnen, som for eksempel kortisolpreparater. Mangel på søvn kan kureres med lysbehandling, søvnstimulering, fysisk trening eller søvnbegrensning. Det finnes også en god del medikamenter for å kunne sove. Disse er ofte vanedannende og har svært mange bivirkninger, slik at mange med søvnproblemer kvier seg for å ta dem i bruk.

Det finnes en mengde med råd om hvordan man skal oppnå etterlengtet søvn. Alt fra å ha sex, telle sauer og spise banan som nattmat er noen av de tipsene som florerer i magasiner og på nettsteder. Har du prøvd alt dette og fremdeles ikke fått blund på øyet? Da kan grønne sovemidler være noe å prøve seg på.

Søvndyssende urter

Rolv Hjelmstad holder til i Fagerhaug like ved Oppdal sentrum i Sør-Trøndelag. Han er botaniker og driver Urtekilden, et kompetansesenter for urtemedisin. Hans favoritt blant de søvndyssende urtene, er kamille.

-Kamille er fin for både barn og voksne, og siden den er så mild og fin, egner den seg spesielt godt for barn som ikke vil sove, sier Rolv.
Han snakker også varmt om en annen beskjeden plante i norsk flora som har søvndyssende egenskaper, røsslyng.

-Røsslyngblomster har tre virkninger. Den første er at den er veldig beroligende. Dessuten virker den godt mot urinsyregikt og blærekatarr. Man kan lage seg en kveldste av røsslyngblomster. Ta 1-2 teskjeer røsslyngblomster, hell over varmt vann og la det trekke i fem minutter. Den behøver ikke søtes, for røsslyng har mye ”honning” i seg, forteller Rolv.
Han legger til at det finnes også andre urter som er mye anvendt mot søvnvansker. Legevendelrot, sitronmelisse og humle har vært brukt i flere hundre år for å fremme søvn. Disse urtene fås kjøpt i form av ferdige produkter både på helsekost og apotek.

Hagelaget sovnet
Rolv har selv høstet erfaringer med kamillens beroligende effekt. Da han for mange år siden skulle holde et foredrag om urter i et hagelag, serverte han kamille-te. Deretter slo han av lyset og hadde en lysbildefremvisning.


Rolv Hjelmstad mener røsslyngblomster, kamille og lavendel kan hjelpe mot søvnløshet.
-Det var ikke så lurt. Det var mange som var smale i øynene da jeg tente lyset etter en stund. Folk holdt på å sovne, humrer Rolv som lærte på episoden. Han har ingen planer om å servere kamille-te og slå av lyset under flere foredrag.

Lavendelposer
Derimot anbefaler han varmt å lage små, velduftende lavendelposer og legge dem på hodeputen til små og store. Lavendel har en avslappende effekt ved innånding, og det samme kan gjøres med røsslyngblomster.

-Å legge en lavendelpose eller røsslyngpose på et gjesterom, er en fin gest. Det viser at vertskapet har omtanke for gjesten som kommer på besøk og vil at man skal sove godt. Det er trivelig å finne slikt ved hodeputen sin, mener Rolv Hjelmstad.


Oddrun-Helen Berntsen er journalist, forfatter og biopat og har skrevet artikkelen “God hjelp ved søvnvansker” for alternativ.no



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Astrid 29/11/2011 - 19:15

...Og du...Meditasjon kan anbefales..det er jo i bunn og grunn å konsentrere seg om å slappe av. Så stikkordet er konsentrasjon i øyeblikket. Og du...ikke glem mosjon og dagslys inn i øynene(som signaliserer produksjon av serotonin..som er selvprodusert sovemedisin, så da er du langt på vei til å finne Jon Blund..

Astrid 29/11/2011 - 19:08

Hei.
Mitt råd er: gå ut å få dagslys i øynene minst en halvtime hver formiddag. Melatonin produseres i kroppen, men det tar ca 12 timer før den omdannes i kroppen og virker søvndyssende. Dernest: MINST 30 minutter kroppsaktivitet pr. dag for å trette kroppen(altså: gå en tur hver formiddag hvis du vil sove kl 23.
Husk å ikke spise søtt om kvelden som øker blodsukker. Mitt råd: ikke spis etter kl. 19. Og husk å legge deg til samme tid hver kveld i utluftet og kaldt rom, med vindu på gløtt.
Jeg Har i dag helt normal søvn, men får ikke sove med lukket vindu..
Når man er søvnløs, får man det litt på hjernen. Nøkkelen for meg var konsentrasjon. Når jeg la hodet på puten lukket jeg øynene og bestemte meg for å konsentrere meg om en ting:\"Gå inn i søvnen, gå inn i søvnen\". Konsentrer deg om å si disse ting inni deg. Du vil få deg en overraskelse. God natt!

Gunn 03/05/2011 - 00:07

Jeg har prøvd alt som er av urter,melatonin som jeg fikk forferdelig vondt i hodet av,medisiner som imovane,vallergan for å nevne noen,fikk hang-over dagen etterpå.Prøvd akupunktur,fulgt alle søvnråd til punkt og prikke uten å lykkes. Nå føler jeg meg ganske frustrert når ingenting hjelper eller at man skal være \\\"prøvekanin\\\" på alle mulige sovemedisiner når fastlegen ikke vet hva han skal gjøre med meg lenger.

kirsten røsnes 24/02/2010 - 21:36

jeg hadde problemer med søvnen tidligere,men så leste jeg en bok om melatonin,og prøvde dette.
så nå tar jeg 5mg,melatonin en halv time før sengetid,og sover hele natten.synd at melatonin er forbudt i norge,da det fungerer utmerket som sovemedisin,og er heller ikke vanedannende.jeg får kjøpt det på helsekostbutikker i sverige.

Caroline 19/12/2009 - 23:56

Tine:
Jeg ville oppsøkt healer. Mine forsvant daa jeg begynte å gå jevnlig til en fantastisk healer jeg har. Jeg har det i ny og ne, men det er enten fordi jeg er for oppstemt eller hvis det har skjedd noe annet. Eller rett og slett dårlig døgnrytme.

Søvnproblemene dine kommer mest sannsynlig av angsten
Jeg hadde tidligere det noen kaller angst, og da fungerer kroppen på en måte som gjø at du ikke slapper av, og derfpr ikke får sove.

Når det gjelder ADHD såvil dette egentlig bare si at du har et konsentrasjonsoverskudd, mener jeg, ikke konsentrasjonsproblemer. Jeg tror ikke på dem som stiller ADHD- diagnosen, for jeg kjenner flere meget oppegående mennesker som har blitt stilt denne diagnosen.

Som sagt; healing, soneterapi, aromaterapi, og såklart MEDITASJON vil hjelpe. Meditasjon vil hjelpe deg til å roe ned, og etterhvert som du blir \\\\\\\"bedre\\\\\\\" til det, vil det hjelpe med å løse opp i blokkeringer i kropp og sjel som forårsaker angsten

Håper dette var til hjelp.
Hilsen Caroline

Wenche Agersborg 18/06/2009 - 13:06

Jeg merker betydelig bedre søvnkvalitet når jeg har gitt meg selv reiki rett før jeg skal sove. Dette har jeg også hørt andre kommentere. Jeg anbefaler å ta et reiki-kurs, for denne formen for healing har god effekt for mange plager.

Kristin Wiegand 26/03/2009 - 00:46

Effektivt mot søvnproblemer som skyldes at en tenker for mye når en egentlig skal sove er Bachs blomstermedisin - White Chestnut. Ufarlig, rimelig og er verd å forsøke

Tine Skrede 29/01/2009 - 12:15

Har prøvd alt. Jeg har ADHD/angst. Alltid slitt med søvn/innsovning og oppvåkning. Nå er jeg ille ute. Selv sovemedisin fungerer ikke engang. Hva gjør man da?

Åge Willy Elstrøm 17/12/2008 - 22:25

Det finnes mange som kanhende ikke er helt søvnløse, men som våkner opp uten å få sove igjen før lang tid har gått. Ved å få skjermet for jordstråling har de fått en merkbar bedre søvn.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.