Sommerutgaven av MEDIUM med stort sommerhoroskop! Abonnement ut 2018 og personlig horoskop! Pris kun kr 399! (verdi kr1109))
Klikk her for å lese mer om healer Johannes Henriksen

Syre og base balansen viktig for kroppens helse

Av Oddrun-Helen Berntsen, journalist
Publisert: 15.04.2009



Mange leger, forskere, kjemikere, ernæringseksperter og alternative behandlere er enig i teorien om syrebase-balansen og at ubalanse mellom syre og base kan forårsake mange og omfattende plager.

Overbelastning av organer
Syreoverskudd skaper sykdommer
pH-verdi og kreft
Kosthold kan stabilisere pH-verdien
Bredspektret måling i biologisk terreng medisin
Må forsures
Normal tarmflora
Syredannende - Basedannende

I 30-årene kom en svensk kjemiker og næringsfysiolog, dr. Ragnar Berg, på banen med en teori som vekket oppsikt i de alternative sunnhetskretser. Hans teori gikk ut på at det skal være en klar balanse mellom syredannende matvarer og basedannende mat. Bergs forskning påviste hvilke matvarer som inneholdt syre og hvilke som var basiske, og han kom fram til at det beste for den menneskelige organismen, var å spise 7 ganger så mye basedannende mat som syredannende mat.

Kjemikeren Fred W. Koch undersøkte også teorien om syre- og basebalansen, og han kom fram til at syreoverskudd var opphavet til de fleste sykdommer. Flere og flere leger og terapeuter i dag har blitt opptatt av disse to kjemikernes undersøkelser, da mye tyder på at et kosthold som består av hovedsakelig syredannende mat antagelig forårsaker en hel rekke lidelser som kan unngås ved et mer balansert kosthold.

Overbelastning av organer
Kroppen vår har i utgangspunktet evnen til å skille ut syre, og dette skjer via lunger (utånding), nyrer (urin), hud (svette), tarm (avføring), livmor (menstruasjonsblod) og lever (står for omsetning av syrene). Men om kroppen belastes med altfor store mengder syrer, greier ikke disse organene å kvitte seg med all syren. Kroppen vil automatisk beskytte cellene sine mot syreangrepet, og vil derfor finne en nødløsning. Dermed starter kroppen å samle opp syrene på de minst livsviktige steder for å begrense skadeomfanget og beskytte livsviktige funksjonsceller.

Syreoverskudd skaper sykdommer
Syreopphopningen kan gi seg utslag i en rekke problemer. Man blir mer mottagelig for tilbakevendende infeksjoner, forkjølelse og influensa. Syre gjør bindevevet slapt, slik at vev og organer ikke holder seg på plass og man kan få nedsunkne organer med påfølgende plager i organene det gjelder. Syreopphopningen gir seg også til kjenne som revmatisme, gikt og muskelsmerter. Det er heller ikke uvanlig at for mye syre forårsaker menstruasjonsplager, fordøyelsesbesvær, hodepine og problemer med kretsløp og hjerte. I verste fall mener man at syreoverskudd gir svulster, både gode- og ondartede.

pH-verdi og kreft
Den tyske legen dr. Otto Heinrich Warburg forsket i svulsters metabolisme og respirasjonen av celler, særskilt kreftceller. For denne forskningen mottok han Nobel-prisen i fysiologi og medisin i 1931. Dr. Warburg stoppet ikke der. Den prisbelønte legen forsket videre og begynte å finne en sammenheng mellom oksygenets forhold til pH-verdien i kreftcellens indre miljø. Han rapporterte at kreftceller holdt en lavere pH-verdi grunnet melkesyreproduksjon og forhøyet Co2. Dr. Warberg mente bestemt det var et direkte forhold mellom pH-verdien og oksygen. Høy pH betød høyere konsentrasjon av oksygenmolekyler i cellen mens lav (sur) pH førte til lavere konsentrasjon av oksygen og påfølgende sammenbrudd av normal celleaktivitet.


Småplager og en rekke alvorlige sykdommer kan forbedres ved å endre kosthold og kroppens pH-verdi.

Kosthold kan stabilisere pH-verdien
Man kan, til en viss grad, selv undersøke om man har for mye syre i kroppen. Morgenurinen kan testes ved hjelp av lakmuspapir, og surhetsgraden bør ligge på pH 6,5 til 7,0. Syren kan i enkelte tilfeller skilles ut ved hjelp av en basedannende kost.

Dr. Robert O. Young har gitt ut en bok som heter ” pH-Mirakelet”. I boken sin skriver han at overvekt, småplager og en rekke alvorlige sykdommer kan forbedres ved å endre kosthold og kroppens pH-verdi. Ved å skape et naturlig, basisk miljø i organismen, vil ikke sopp, parasitter eller bakterier trives. Selve grunnlaget for liv, god helse og energi er å opprettholde en sunn ph-balanse, mener dr. Robert O. Young.

Det samme mente Ann Wigmor som var en av grunnleggerne av Hippocrates Health Institute, et senter som ble rangert som et av de beste helseinstituttene i verden. Wigmor ble en pioner på sitt felt og en foregangskvinne på ubehandlet, ren mat. Hun erfarte selv å bli frisk av å spise organisk, balansert diett og mente riktig type mat ville avgifte både kropp, sjel og sinn. Mennesker valfarter i dag Ann Wigmor Natural Health Institute, hvor man får hjelp og innføring i instituttets Living Foods Lifestyle. Begrepet Living Foods er betegnelsen på dietten, som består av frisk, ukokt frukt og grønnsaker, nøtter og frø. Med andre ord mat som i hovedsak er basisk.


Normalt blod i mørkefelts mikroskopi. Måling av blod er en av testmetoden i biologisk terreng medisin.

Bredspektret måling i biologisk terreng medisin
Dr. Mette Johnsgaard ved Lillestrøm Helseklinikk har spesialisert seg på biologisk terreng medisin og kostholdsveiledning. Legen er en av de fremste på sitt felt i Norge og hun mener at syrebase-balansen er komplisert, og at det ikke er nok bare å se på hvor mye syre man har i kroppen.

-Biologisk terreng medisin innebærer måling av pH, nivå av mineraler, blodtrykk og hvor fort pasienten puster. For å jobbe med syrebase-balansen, må man kunne mye om kjemiske balanser. Å måle urin på sticks, gir ikke alltid riktig bilde av syrebasebalansen. I noen tilfeller kan galle havne ned i blæren, og galle er basisk. Dermed blir utslaget på sticksen feil, da gallen påvirker resultatet, påpeker dr.Johnsgaard.


Redusert blod i mørkefelts mikroskopi, men mikroskopi alene er en usikker måte å finne årsaken til ubalanse i blodet.

Må forsures
Hun mener også at det er feil at alle pasienter skal være så basiske. Enkelte må forsures.

-Pustefrekvensen er kjempeviktig i forhold til de remedier vi gir pasientene. Normalt skal man puste 14-18 ganger i minuttet. Jeg har sett pasienter får basiske dråper og ende opp med å puste mye langsommere – noe som er svært alvorlig. I slike tilfeller må kroppen forsures. Man må måle flere parametre i kroppen. Folk er så forskjellige og man må vite nøyaktig hvilken tilstand pasienten er i for å kunne bygge dem opp, sier legen. Som sine mange kolleger i USA, har dr.Johnsgaard sett at det ofte fokuseres altfor mye på syren, når det kan være mye annet som spiller inn og forstyrrer kroppens funksjoner.

-Ofte ser jeg på cellemembran og døgnrytme. Cellemembranen skal være mer åpen på dagen og mer lukket om natten. Om dette er i ubalanse, skaper det feil i syrebasebalansen, mineralopptak og fordøyelse. Dette kan bedres ved for eksempel å gi mineraler på ulike tider på døgnet. Så det er ikke bare syren man må gå rett på. Man må også ta hensyn til andre forhold, sier dr.Johnsgaard.

Normal tarmflora
Dr.Johnsgaard mener likevel det er viktig å ha et grønt kosthold – men ikke bare for å skape et basisk miljø.

-Det er kjempeviktig å ha mer grønt i maten. Noe av det største jeg gjør i forhold til mine pasienter, er å endre dietten deres. Ikke bare for å skape basisk vev, men for å endre tarmfloraen. Erfaringen min tilsier at mange nivå i kroppen endres om fordøyelsen fungerer. Hun påpeker også hvor viktig det er å kjenne seg selv og sin egen kropp når man går til behandling.

-Under behandlingen, skal man hele tiden lytte til hva kroppen sier. Hvis behandlingen ikke føles godt, kan man være på feil vei. Det skal føles godt å bli frisk, avslutter dr. Johnsgaard.

 



For at kroppen ikke skal få opphopning av syre, bør kostholdet bestå av 20% syremat og 80% basemat. Dette opprettholder balansen mellom syre og base i kroppen og man unngår å overbelaste organer, vev og skjelett med en altfor høy surhetsgrad som utløser sykdom.

Syredannende Basedannende Nøytrale

Følgende matvarer har høyt syreinnhold:

 

Kjøtt, mest i svin, okse og kalv. Mindre i lam, fjærkre og fisk.
Egg og ost
Fett, smør og sukker
Kornprodukter, særlig hvitt mel
Vin, øl og sprit
Kaffe, vanlig te og brus
Brød og ris
Hasselnøtter og valnøtter
Sild, sardiner, makrell, ansjos og rogn
Grønne og brune bønner, linser,
gule og grønne erter, kikerter
Asparges, blomkål og spinat

Syredannende mineraler:
Svovel, fosfor, klor, kisel

Faktorer som øker kroppens syreinnhold:
Stress, sinne, sorg, aggressivitet, lite aktivitet

Mat som har høyt basisk innhold:

Poteter
Grønnsaker, spesielt rot- og bladgrønnsaker
Kastanjer
Urter og urte-teer, spesielt løvetann, bjørk og brennelse-te
Moden frukt
Tørket frukt
Surmelksprodukter
Ingefær, hvitløk og pepperrot
Epler og sur frukt
Eple-eddik

Basedannende mineraler:
Kalsium, magnesium, kalium, jern, sink

Faktorer som nedsetter kroppens syreinnhold:
Ro, glede, tilfredshet, mosjon, søvn, kjærlighet.

Enkelte typer mat er nøytral og påvirker ikke organismen verken med syre eller base.

 

Mandler
Cashewnøtter
Hirse
Bokhvete
Solsikkefrø
Sesamfrø
Løk

Kilde: Frede Damgaard, ernæringsterapeut og lærer i Biopati i Danmark og Norge.

Har jobbet som ernæringsterapeut siden 1974.
 

Oddrun-Helen Berntsen er journalist, forfatter og biopat og har skrevet artikkelen " Syre og base balansen viktig for kroppens helse " for alternativ.no



Finn behandler – søk på biologisk terreng medisin, biologisk medisin, kostveiledning, ernæringsterapi.

Relaterte artikler på alternativ.no:
Levende mat forebygger og hjelper ved kroniske lidelser
Nytt liv med riktig kosthold



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


ellen 09/11/2014 - 17:15

Hmm... Spinat og asparges og grønne erter er base på de andre listene eg har funne....

Ingrid Raade 22/01/2014 - 09:37

Hei! Har \"Morten\" her fått svar? Jeg er veldig interessert i å få vite svaret..

Astrid Nordstrøm 06/10/2013 - 14:05

Har hørt at ASEA er vidunderproduktet for ph-verdi. Men historiene virker for bra til å være sant.Hva gjør ASEA som er så fantastisk?

lars erik 18/08/2013 - 07:31

problemet med dagen grønnsaker er at de inneholder store mengder salisylsyre. dette er plantenes eget holbarhetsmiddel som forsvinner ut av frukten når den modnes. men i dag blir mye plukket på andre siden av jorda umoden og modnes kunstig. i tillegg så er de fleste artene som fra før har mye salesylsyre, som også kan ligge lengst uten å råtne blitt de artene vi finner i butikkhylla. epler, sitrusfrukt med mer har høyt innhold av salisyl. mens mye grønsaker er betydlig lavere.
Grønnkål er basedannende, lite salisylsyre, har masse antioksidanter og rik på proteiner. smaker ikke veldig godt og finnes ikke i så mange butikkhyller. men er veldig god medesin mot nesten alt.

God helse avhenger av mye. en kan se på det som et stort purslespill hvor en ikke kan sette det sammen med kun en brikke. syre- base balansen er en brikke som det moderne kostholdet har helt glemt. mens salesyl er en helt annen. hvor mye salesyssyre en tåler er veldig induviduelt. selv prøver jeg å lære meg mest mulig og finner at jeg er så å si kan ingen ting. men å fokusere på en brikke om gangen hjelper ikke i lengden.

håper dette hjelper noen.

Morten 16/04/2011 - 02:47

Kan man få sterke muskelsmerter i kroppen av og ha en sur ph verdi? Jeg klarer ikke utføre en normal treningsøkt lenger uten at det svir og gjør vondt i enkelte kroppsdeler. Må man ha vondt overalt eller kan smertene feste seg på bestemte deler av kroppen ved problemer med ph verdien?

på forhånd takk!

Karin 14/06/2010 - 22:36

Hei.
Vil bare komme med et lite tips for å syrenøytralisere kroppen. Ta en teskje natron, bland i et halvt glass vann og drikk. Utføres morgen og kveld; før frokost og rett før sengetid på kvelden (etter man ikke skal spise mer). Det har effekt! :)

Toril 30/04/2010 - 19:18

Nei,dere, enkelt skal det ikke være. Her - som på mange andre områder som gjelder helse - strides "De vise"! Hvem/hva i hulan skal man tilslutt TRO på? Har vel også lært meg at: TRO kan du gjøre i kjerka, her skal du VITE! Og i den sammenhengen kan du lese til øyet blir stort og vått, og du sitter i gjen med denne oppfatninger: Dess mere jeg lærer, jo mer forstår jeg at jeg ikke KAN! SUKKKKK !!!!!!!!

sylva 01/03/2010 - 16:30

Er det mye syre i tomater? Har spesielt merket ubehag når jeg spiser mat med tomatpure, mindre ved friske tomater og hermetiske

james 02/02/2010 - 17:28

syre/base-lister viser en del forskjeller.Kun boken "blodtypediettens filosofi" peker på at den enkeltes biokjemi bestemmer om man fordøyer en matvare på en helsemessig fordelaktig måte eller ikke.Ufulstendig fordøyd føde produserer skadelige restprodukter (sure stoffer) som forer sykdomsfremkallende mikroorganismer. For tidlig høstede frukt og grønnsaker er ikke på langt nær så basisk de skulle vært.I tillegg er de sprøytet og gjødslet med syredannende giftstoffer.Spis så ofte som mulig solmodne lokale og ideelt sett økologiske varer.Tygg maten grundig.Styr unna meieriprodukter, særlig blodtype O og A. Meieriprodukter er ufordøyd basisk, men etter ca 20-min i magen råtner de og produserer sinnsyke mengder syre = plager og sykdommer. Les "Blodtypediettens filosofi" og PH-Miraklet.(jeg har masse tilleggsliteratur-nødvendig) Svært viktig med D3-vitaminer=syden/solarium-beste metode+svetting under fysisk moderat hard trening.Beinhard trening produserer mye sykdomsframkallende syre.Gå turer i naturen og pust og pes + massasje, varme bad. Kutt sukker, raffinert salt, transfettsyrer (smult)kjeks, frityrstekt kjøpemat,margarin ,bordsmør. Linser inneholde en type svært vanskelig fordøybare karbohydrater som kan gi deg store minus iht sopp, bakterier, virus,amøber osv. Feel it. Topp mage/tarm-funksjon og blodsukkerform=ok. Bruk kroppens signaler som grunnlag. kjør på med Tarmflorabakterier og eller FOS,triggerpunktbehandling/refleksologi. Spis kun litt mat tidlig kveld, f.eks bløtkokte egg.Ta nevnte tillskudd før du legger deg. Da får kroppen rydde opp maksimalt.Start gjerne dagen med litt slikt også, på tom mage. Spis mindre karbohydrater og øk inntak av velgjørende blodtypetilpasset proteinmat og fettsyrer. Spis mindre måltider og tygg godt. Alt som nevnt kan gjøre underverker.Unngå mest mulig stråling(syredannende effekt).Og : Blodtypediettens "nøytrale indikasjoner vedrørende karbohydrater er ikke det samme som at det ikke gjør skade, Alle blodtyper oppnår et bedre blodbilde og form ved reduksjon av karbohydrater, som forøvrig bare bør inntas etter tung vekttrening hvor glukosenivåene i lever og muskler er tappet ned.Supertips ang fettreduksjon: Tren med vekter såpass tung at du kan utføre ca 6-12-repetisjoner, og kjør de beste øvelsene for styrke, muskler og forbrenning som i utgangspunktet er basert på Benkpress,knebøy,markløft;chins(heise kroppen opp og ned i stang)og dips. Varier disse øvelsene med håndmanualer og maskiner. Øvelser hvor du kan bruke mest mulig vekt og utføre øvelsen korrekt ca6-12 rep gir maks effekt.Få bort fett=spis ikke karbohydrater etter trening, men proteinmat med høy biologisk effekt som f.eks bløtkokte egg(veldig bra)varier ev med blodtypetilpasset proteinmat fra fisk og kjøtt inkl grønnsaker og kaldpressede fettsyrer som ekstra virgin olivenolje mm. Se blodtypelitteratur.Og se,...Hver morgen litt mindre fett. Sjekk også skjoldbruskkjertelfunksjonen ved triggerpunktsjekk(kjøp soneterapibok med oversikt over punkter) Bruk ev helios tangmel for å speede opp kjertelen. Se også blodtypedietten da visse matvarer setter ned skjoldkjertelfunksjonen og næringstilførselen =meget viktig. Må stikke nå. Greetings from James

Synnøve 29/12/2009 - 00:21

Her står det at moden frukt, tørket frukt, epler og sur frukt er basedannende. Jeg mener å ha hørt noe om at epler blir basisk dannende underveis i fordøyelsen, men sur frukt??? Dette må jeg finne ut av for nå plages jeg av arthrities hvilket forklares av for lite inntak av grønnsaker i rå form ut fra min erfaring. Julen ble for søt! Neste år skal mitt basiske kosthold få en renessanse.

brøl 02/08/2009 - 19:59

hasselnøtter er også basiske ifølge dr young...begynner å lure litt på om det ligger så mye tanke bak denne listen

brøl 02/08/2009 - 18:26

aldri sett spinat oppført som syredannende, tvertimot så blir det oppført som sterkt basedannende i andre syre/base lister

Redaksjonen alternativ.no 29/04/2009 - 15:04

Redaksjonen har fått flere henvendelser ang. syre-base kosthold.

Artikkelforfatter viser til syrebasekosthold basert på Frede Damgaard (bl.a ernæringsterapeut siden 1974 og lærer i biopati i Danmark og Norge).


Vi ser at det kan være forvirrende for mange, da det finnes utallige \"oppskrifter\" på syrebasekost. Artikkelforfatter, journalist og biopat Oddrun-Helen Berntsen har derfor valgt å holde seg til det hun har lært og brukt i sin egen praksis som biopat.

Som det også kommer fram av artikkelen, i forb. med uttalelsene til Dr. Mette Johnsgaard, er det flere ting som spiller inn i vurdering av syre-base balanse.

Lojosang 29/04/2009 - 10:18

Så eddiksyre er basisk så lenge den kommer fra epler?

Og Gerd, er vann næringsrikt er det neppe rent.

Steinalderkosten har sikkert mye for seg, men man kan få barn fra man er 12-15. Evolusjonsmessig må et kosthold da holde en i live lenge nok til at man rekker å få noen unger samt oppdra disse. Skal vi si til man er 40?

En annen sak er at steinalderkosten neppe er bærekraftig for en befolkning på 6.5 milliarder mennesker?

Gerd 19/04/2009 - 23:21

Enig med Hans, VANN er vel det viktigste næringsmiddelet vi har. RENT næringsrikt vann kan hjelpe oss til et lenger, friskere og lykkeligener liv.

Ronny 17/04/2009 - 11:02

Jeg har aldri sett at en enkelt kostholdsfilosofi er i balanse i forhold til at den skal passe alle. Går vi tilbake til steinalderen og ser på maten vi har spist i noen millioner år tror jeg vi kommer nærmest det som passer de fleste av oss best. Men selvfølgelig ikke alle. Evulosjonen er jo tilpasset slik at de som ikke tåler steinalderkosten helst skal dø før de rekker å formere seg videre.

Og la oss ikke glemme at den kosten vi har spist lengst og som genene våre er tilpasset er rå. Til og med kjøtt og fisk bør etter dette spises ferskt og rått. Men det er vel ikke så fristende for de fleste av oss.

anne 17/04/2009 - 09:59

Hvor skal man hente proteinene fra i et så basisk kosthold når selv bønner og linser utelates???

Hanne 16/04/2009 - 22:48

Hei! Jeg har lest boken til Young og der står det bl.a. at spinat, bønner og linser er basiske..... Her må det være en eller annen feil. Det samme er deg også på noen matvarer som står basedannende her på listen som er syredannende i Youngs bok, bl.a. poteter og frukt. ????

Hans 16/04/2009 - 18:05

Enda en artikkel om helse, men det viktigste blir ikke nevnt - VANN.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.