Stor oversikt A-Å med kurs innen selvutvikling, helse, trening, spiritualitet, kreativitet mm. Her finner man kurs man tar for egen del, men også kurs som kan påbygges til en utdanning.
Homeopat og akupunktør Charlotte Torgersen, Lier

Meditasjon gir den beste hvile

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 23.04.2010





Sliten eller stresset – en høneblund på sofaen gjør godt, men meditasjon ser ut til å gi den beste avspenningen, ifølge forskere ved Universitetet i Trondheim.

Undersøkte hjernebølger
Forskjellige meditasjonsteknikker


Det er mange former for meditasjon og mange gode råd om hvordan man kan stresse ned, for å fungere bedre i hverdagen og forebygge sykdom og plager. Noen med åndelig eller religiøst innhold og andre ikke.

Noen av meditasjonsteknikkene er Buddhistisk meditasjon, Transcendental meditasjon, meditasjon basert på Raja Yoga kunnskapen, Acem meditasjon, Kundalini meditasjon, meditasjon knyttet til yoga, Rudolf Steiners teknikker, forskjellig visualiseringsteknikker innen selvutvikling, osv. Felles for teknikkene er at de skal hjelpe en til å øve opp en bestemt sinnstilstand, som innebærer avslapning.

Der er gjort en rekke studier som viser at meditasjon kan ha effekt på bl.a mestring av psykiske og kroppslige reaksjoner på stress, behandling av psykiske og psykosomatiske lidelser, som angst, depresjon, kroniske smerter, forhøyet blodtrykk mm.


Undersøkte hjernebølger
Forskere ved NTNU-Norges Teknisk-Naturvitenskapelig Universitet i Trondheim, har sammen med australske kolleger undersøkt hjernebølger hos folk som slapper av og konkluderer med at meditasjon fungerer bedre enn søvn for å få den beste avspenningen.

-Meditasjon gir dypere avspenning enn vanlig hvile, sier professor Øyvind Ellingsen fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU til forskning.no

Under studien ble hjernebølger målt på erfarne mediterende under hvile og under meditasjon. Studien ble gjort på teknikken Acem-meditasjon.


Forskjellige meditasjonsteknikker
I Acem- meditasjon gjentar man en metodelyd i tankene i sittende stilling med god støtte i korsryggen. Lyden skal gjentas så uanstrengt som mulig og uten bruk av taleorganer. Alt annet som skjer i sinnet, tanker, følelser, stemninger, skal bare få passere uten at man styrer det.

Under andre meditasjonsteknikker fokuserer man f.eks. på på pusten eller på et bilde, på en lyd, eller det kan være en guidet meditasjon, chanting osv. Noen foretrekker å meditere sittende, andre liggende.

Flere behandlingsmetoder kan også inneholde meditasjon eller avspenningsøvelser som kan sammenlignes med meditasjon, som feks. psykosyntese, feldenkraismetoden, pusteterapi, visualiseringsterapi, livsveiledning, NLP, regresjonsterapi mfl.



Referanse:
Lagopoulos, Xu, Rasmussen, Vik, Malhi, Eliassen, Arntsen, Saether, Hollup, Holen, Davanger, Ellingsen: Increased theta and alpha EEG activity during nondirective meditation, The Journal of Alternative and Complementary Medicine 2009 Nov;15(11):1187-92, DOI: 10.1089/acm.2009.0113.


Relaterte saker:

Stress ned og hold deg frisk
-Man vil ikke alltid være klar over at stress kan være årsaken til problemer som utilpasshet, konsentrasjonsvansker og aggresjon. Dersom man ikke gjør noe med strukturen i livet kan man utvikle stressrelatert sykdom, sier Anne Brudevold.

Meditasjon hjelper hjertepasienter
En amerikansk studie viser at meditasjon forbedrer helsen til hjertepasienter. Pasienter som deltok i undersøkelsen praktiserte meditasjon 20 minutter daglig i fire måneder og fikk en bedring av blodtrykk og insulin nivå.


Spirituell meditasjon ga best effekt
Ved å sammenligne meditasjon med og uten spirituelt innhold, har man ved en undersøkelse kommet frem til at spirituell meditasjon ga best effekt.



Kurs i meditasjon

Meditasjon – grupper

Kurs i Pusteteknikker

Kurs i Yoga

Kurs i Selvutviking

Finn behandler



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Kristin A. Norenberg 29/04/2010 - 09:24

Det er gledelig at den positive effekten av meditasjon endelig er et tema som norske forskere interesserer seg for. Dette har vært dokumentert i utenlandske studier i flere tiår. Jeg opplever daglig hvordan meditasjon kan hjelpe ulike mennesker å finne ro og hvile i seg selv. Det åpner opp for kreativitet og inspirasjon ("in spirit") og gir bedre helse og velvære.

Irene Andersen 28/04/2010 - 21:05

Flott artikkel. Kan skrive under på at meditasjon er bra både for det fysiske og mentale. Mediterer selv regelmessig og holder også kurs. Meditasjon gir en super hverdag og god helse.

Karin Larsen 24/04/2010 - 07:06

Flott artikkel,meditasjon er topp!Mediterer hver kveld og jeg får det bare bedre og bedre.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.