Ny kurskatalog - Axelsons feirer 30 år i Norge
Homeopat og akupunktør Charlotte Torgersen, Lier

Stor interesse for meditasjon og mindfulness i medisinske miljøer

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 20.05.2011




Nylig møtte 300 leger, sykepleiere, psykologer og andre helsearbeidere opp i Rikshospitalets lokaler for å høre foredraget til Jon Kabat-Zinn om meditasjon og mindfulness. Metoden praktiseres ved sykehus i Norge.

Utviklet på 70-tallet
Meditasjon på sykehus i Norge
Meditasjon ved forskjellige lidelser



Det er stadig flere som får øynene opp for alternative behandlingsmetoder. Foredrag om meditasjonsformen mindfulness trakk fullt hus, da amerikanske Professor Jon Kabat-Zinn nylig kom til Norge for å snakke om "Mindfulness” – bevisst tilstedeværelse”.

Hans besøk har lenge vært planlagt og ønsket, men sist han sto på programmet i Oslo, var det en askesky som sto iveien. Men nå i slutten av april var det full klaff.

-Vi er svært fornøyd med å ha fått Jon Kabat-Zinn til Norge og at det var så stor interesse for seminaret, sier oversykepleier ved Oslo universitetssykehus Erna Moen til alternativ.no

Det var Oslo universitetssykehus og klinikk for psykisk helse, som holder til på Gaustad, som sto bak arrangementet og sørget for å få professoren til Norge, og spesielt ved psykolog Randi Hersoug, som har gjort den viktigste jobben med å få han hit, og gjennomføringen av seminaret, ifølge Moen.

Jon Kabat-Zinn er professor i adferdsrelatert og preventiv medisin og en ettertraktet foredragsholder. Han har bl.a utført studier ved Massashusetts Hospital på mindfulness iforhold til alvorlig syke mennesker og han er forfatter av en rekke bøker på temaet meditasjon og mindfulness. Hans bøker er oversatt til mer enn 30 språk.

Arrangemenet i Oslo i slutten av april 2011 gikk over to dager. Først en åpen dag i Rikshospitalets lokaler, med så mange som 300 tilhørere. Dag to var en praksisdag, hvor det kun var plass til 80 påmeldte. Også dette var fullsatt og flere skulle gjerne vært med.


Utviklet på 70-tallet
Mindfulness based stress reduction (MBSR) er en metode for å redusere stress, inspirert fra buddhistisk tenkende. Jon Kabat-Zinn utviklet metoden på slutten av 70-tallet. Selv kaller Professoren meditasjonen dyp healing. ”Coming to Our Senses: Healing Ourselves and the World Through Mindfulness” er også tittelen en av bøkene han har utgitt.

Hans metode for oppmerksomhetstrening og stressmestring har god dokumentasjon for bedring av livskvalitet for mange typer fysiske og psykiske lidelser så vel som bedring i folks dagligliv.


Meditasjon på sykehus i Norge
Ved halvparten av norske sykehus tilbys det idag forskjellige metoder innen alternativ behandling, og mange får med dette god hjelp til å komme seg gjennom sykdom eller de får hjelp til en bedre livskvalitet.

Metodene som brukes er bl.a. akupunktur, biofeedback, hypnose, kopping, øreakupunktur, urtemedisin, kunstterapi, homeopati, refleksologi, tankefeltterapi, gestaltterapi, aromaterapi, tai chi, akupressur, yoga og pilates. Ifølge Nasjonalt Forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin NAFKAM, virker det imidlertid ikke som tilbudet om å få alternativ behandling i det store og hele er satt i system.

Mindfulness er også en metode som blir brukt i behandling ved sykehus i Norge. Allerede for ett år siden begynte Oslo Universitetssykehus å bruke meditasjonsteknikken mindfulness i behandling av angslidelser, tvanglidelser, stressmestring og posttraumatisk stress, sammen med kognitiv adferdsterapi – både i grupper og individuelt. Men tilbudet er helt i startgropen, så det er ikke så mye å få vite om virkning enda.

-Hvilken effekt dette har hatt i behandlingen er det for tidlig å si noe om, sier oversykepleier og initiativtaker Erna Moen, som selv har erfaring med mindfulness gjennom kurs og egenpraksis.

-Vi er helt i startfasen og har ikke gjort noe systematisk arbeid med å måle effekt og kan dermed heller ikke gi noen formell oppsummering.

Grunnen til at de startet med dette tilbudet ved avdelingen ved klinikk for psykisk helse på Gaustad, var først og fremst at de hadde hørt om metoden på verdenskonferanser og at enkelte ansatte ved avdelingen har gått kurs og lært teknikken.

-Vi ser på dette som et ikke-farlig-tillegg, som vi etter hvert håper å kunne forske systematisk på sier Moen.

Idag foregår praksisen med meditasjon og mindulness ved sykehuset i grupper og individuelt og det er lagt på et enkelt og tilgjengelig plan. En gruppe på seks pasienter, som nå er ferdig til sommeren, har gjennomført et opplegg på 20 minutter over 15 ganger. I tillegg har pasientene blitt oppfordret til å praktisere øvelsene på egenånd.


Meditasjon ved forskjellige lidelser

Daglig meditasjon kan bl.a gi økt selverkjennelse, indre ro, bedre mestring av stress. Men også at målbare funksjoner som hjerterytme, blodtrykk og hormonproduksjon påvirkes i positiv retning, ifølge tidligere forskning.

En forholdsvis ny undersøkelse publisert i Journal of Neuroscience forteller at meditasjon ga en reduksjon av smerte med så mye som 40 prosent i gjennomsnitt. Dessuten ble det målt en reduksjon av smerte-ubehag på 57 prosent. Meditasjon ga bedre smertelindring enn enn morfin, og andre smertestillende medikamenter, som viste en smertereduksjon på kun 25 prosent, ifølge forskerne.

Få år tilbake var det utenkelig at meditasjon skulle få innpass i behandling ved norske sykehus. Men som Erna Moen sier, så har de sådd et frø ved å starte opp med mindfulness på Gaustad.

Dette frøet kan vi håpe vil spire og gro til noe stort, flott og virksomt her til lands. Meditasjonsteknikken mindfullness er idag en del av medisinstudiet i USA og tilbys ved flere amerikanske sykehus.




Relaterte saker:


Meditasjon som smertebehandling
I Norge spiser vi smertestillende piller i stor stil. Forskere har nå påvist at meditasjon gir kraftfull smertelindring og kan virke bedre enn morfin når smerte skal dempes.

Tankekraft istedenfor piller
I hvilken grad vi kan vi bruke tanken til å påvirke vår egen helse - spørsmålet er det mange som har stilt. Med dagens helseutfordringer har vi bruk for våre iboende ressurer som aldri før, ifølge forsker og forfatter Lars Ole Andersen.

Meditasjon for kropp og sjel
Mediterer du daglig kan du oppleve økt selverkjennelse, indre ro, at du mestrer stress bedre. Men også at målbare funksjoner som hjerterytme, blodtrykk og hormonproduksjon påvirkes i positiv retning.

Kurs i Meditasjon

Kurs i Mindfulness

Finn behandler – behandler.no

Steder og grupper med meditasjon –
Markedsplassen/Meditasjon



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Redaksjonen 31/01/2013 - 17:07

Dersom du ønsker kontakt med en behandler, eller kurs innen Mindfulness og meditasjon - se oversiktene på www.Alterntiv.no/kurs og finn behandler på www.behandler.no

maria toming 11/05/2012 - 11:00

Hei er sykepleier på nevrologisk post på rikshospitalet. holder på å skrive en oppgave i forhold til at jeg tror at mindfulness burde være noe alle sykepleiere burde få kurs i på lik linje med alt annet tori, kurs om kommunikasjon. hva skal man det når man ikke klarer å lytte med alle sansene. lurer nå på hvor man kan lære det. opplever det er mye der ute??

Åse Dragland 05/01/2012 - 20:04

På tide når man kjenner til all forskning som er gjort på meditasjon. Grå hjernesubstans fortykkes og det blir større aktivitet i venstre frontallapp som er senter for sinnsro og empati. i vår stressede verden burde flesteparten meditere - det er bare å sette av et lite kvarter morgen og kveld :-)

Liv Evensen 03/01/2012 - 00:17

...endelig...

Inge Ås 06/06/2011 - 09:25

Mindfulness er Tilstedeværelse. Formene man benytter kan variere - men de leder alle til vekst for den enekelte. Det er jo ofte slik at forskjellige grupper lytter til det samme budskapet kun fra forskjellige budbringere. Vi har sansynligvis alle en viss grad av selektiv hørsel. Derfor må det nok et mann fra vesten med legebakgrunn til for at leger selv vil høre. Selv har jeg undervist i metoder som øker tilstedeværelse i ca. 30 år og kan vise til mange gode og dramatisk sjelsettende forandringer for den enkelte. Flott at helsevesenet kommer etter :-) Her er en blogg om dette: www.ingeas.no

Thor Hansen 25/05/2011 - 12:36

Meditasjon i sin opprinnelige form, som også Buddha anbefalte, hadde som mål å gå bortenfor all mental aktivitet og erfare selve grunntilstanden i sinnet - samadhi - en tilstand av ren bevissthet.
I den buddhistiske teksten Surangama Sutra finner vi en dialog mellom Buddha og 25 av hans elever (bodhisattva'er), som alle har brukt forskjellige metoder. Buddha spøre elevene, en etter en, hva de mener er den beste meditasjonsmetoden for å erfare samadhi og nå nirvana, hvilken meditasjonsmetode som bør undervises til hele befolkningen. Den siste av de 25 elevene het Avalokiteshvara, og ble regnet for den mest opplyste av alle elevene. Han forklarer at teknikken han bruker er å vende hørselen innover, forfine hørselen (lyd) og overskride den fineste lyd inntil erfaringen av samadhi. Buddha sier deretter at dette er den beste metoden som bør undervises til alle. (Dette er samme teknikk som Maharishi Mahesh Yogi underviser). Ved å studere hva som skjer i hjernen når man mediterer ser man hvilke teknikker som fører til samadhi. http://www.youtube.com/watch?v=3l41mBbn4ho&feature=related
Er det noe som vet om Mindfullness metoden oppnår samadhi?

Even Ludvigsen 24/05/2011 - 10:41



Jeg vil gjerne anbefale en bok i mindfullness meditasjon av selve mesteren i mindfullness meditasjon Siddarta Gotama ( Buddha ) som levde i India for 2555 år siden og rundt omkring det årstallet. 17 mai i år var det Vesak og år 2555 etter den buddhistiske tidregning.

Etter å ha tilfeldigvis havnet i India isteden for i Hong Kong og videre til Thailand på en reise jeg gjorde i august 1991 til april 1992 så havnet jeg tilfeldigvis på et kurs i tibetansk buddhisme og buddhas mindfullness meditasjon. Jeg havnet i Nepal og India istedenfor Hong Kong og videre til Thailand, Indonesia, Australia pågrunn av at på veien til Kina med den transibirske jernbanen så leste jeg om Kina og fant ut at det stedet som het Tibet ville jeg besøke i løpet av mitt 2 måneders visum. Det tok over 3 uker å komme seg til Tibet og jeg var der i 17 dager og visumet gikk ut så jeg var nærme Nepals grense og derfor ble turen annerledes fordi jeg dro til Nepal isteden for det som var planlagt, men jeg angrer ikke på det. N8 år jeg kom hjem til Norge i 1992 så begynte jeg på høgskolen i Bø i August på natur og miljøvern linja og gikk jeg å lånte bøker om Tibet og om buddhismen på biblioteket. Jeg kjøpte en god bok i mindfullness meditasjon som var fra selve den opplyste mesteren Buddha som levde for 2500 år siden som har fått millioner av mennesker til å bli fri helt fra mentale og andre lidelser og hans metoder har fått folk til å bli egoløse og opplyste de siste 2500 år. Boken heter Oppmerksomhetstrening (Mindfullness) Satipatthana kjernen i Buddhistisk meditasjon og er skrevet av Nyanaponika Thera og er oversatt til Norsk i 1989. På engelsk heter boken The heart of Buddhist Meditation by Nyanaponika thera
Satipatthana Midfullness meditation.

De greie metoder å bruke I boken til å begynne med er oppmerksomhet på pusten og mellomgulvbevegelsen og lyden av høyre eller venstre fotsålen når den treffer bakken i hvert skritt i oppmerksomhet meditasjon når man går hvis man vil meditere så ofte som mulig for å nå målet raskere. Kilden Buddha som lærte oss hvordan man blir helt singelpointet i oppmerksomhetsmeditasjon, klarsynt, opplyst og allvitende er ofte noe av det beste å lese først slik at vi skjønner at mye av det vi prøver å lære ofte kan skjønnes på en intelligent enklere måte. Mange av meditasjonsmetodene vi lærer oss overalt kommer jo fra Buddha selv om det aldri nevnes i bøkene.

Jens H. 23/05/2011 - 13:27

Hovland mener her at mindfulness har lite slektskap med alternativ medisin/ alternativ behandling. Fint at det bygges broer mellom alternative metoder og det etablerte helsevesen, men her kan man ikke være historieløs. Meditasjon og mindfulness har vært sentalt innen mange alternative behandlingsmetoder i årevis, og er det fortsatt. Det kan ikke sies å være så veldig lenge siden man begynte med meidtasjon og denne form for oppmerksomhetsrening innen det norske helsevesen!

Egil Hovland 23/05/2011 - 11:14

MBSR (Mindfulnessbased stress reduction) har vært i bruk her i landet i en årrekke. Livsstyrketrening er et begrep som er innarbeidet og baserer seg på awareness og mindfulness. Metoden anerkjennes som en vitenskapsbasert metode og har lite slektskap med alternativmedisinen.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.