Stor oversikt A-Å med kurs innen selvutvikling, helse, trening, spiritualitet, kreativitet mm. Her finner man kurs man tar for egen del, men også kurs som kan påbygges til en utdanning.
Klikk her for å lese mer om healer Johannes Henriksen

Tid for å fråtse i bær

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 01.08.2011





Nå byr norsk natur på de mest smakfulle sunnhetsopplevelsene vi kan ønske oss. Bringbær, blåbær, tyttebær, multer, krekling, solbær, stikkelsbær og rips er alle fulle av stoffer som er gode for kropp og sjel.


Et glimt av sommerlykke: Å spise et friskt, modent bær rett fra busken, mens den norske sommeren er på sitt varmeste. Både skog og hager bugner nå av delikate små søtsaker, som vi kan forsyne oss av.


Helsebringende
De fleste bær innneholder gode doser av helsefremmende stoffer som vitaminer og mineraler og fiber og er den reneste medisinen når det gjelder antioksidanter. Antioksidanter forebygger kreft, hjerte- og karsykdommer.

Allerede i 2002 kartla forskere ved Universitetet for miljø- og biovitenskap innholdet av antioksydanter i bl.a bær og fant ut at det er et høyt innhold av antioksidanter i de fleste bærtyper. På topp er nype, krekling, ville blåbær og solbær. Deretter følger ville jordbær, tyttebær, ville bringebær, multer, jordbær, rips, stikkelsbær og moreller.

Bær som godteri
Når barna får smake friske deilige bær, finner de mange ganger ut at originalen smaker mye bedre enn kunstige, seige etterligninger, fulle av E-stoffer. De senere årene har det vært en tendens til at bursdagskaker og godteri I barnehager og skoler blir byttet ut med frukt og bær, uten særlig innvendinger fra deltagerne.


Bringebær og lavkarbo
For dem som foretrekker et kosthold på lavkarbo, kan bringebær gjerne brukes. Bringebær inneholder 3,2 gram karbohydrater pr.100 gram bær og foreslåes av eksperter på lavkarbo kosthold.

Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan man kan bruke bærene  - som smakstilsetning, som pynt, i drikker eller smoothie, som syltetøy eller rett i skålen med fløte.


Bær i bøtter og spann
Ikke la de deilige bærene stå ute og råtne på busken. Bærplukking kan være en koslig aktivitet, enten det foregår i skogen i hagen eller på selvplukk.
Ut å plukke bær!


Les ogs�
» Blåbær holder deg ung og frisk
» Urter – magi og medisin i årtusener
» Tranebær virker mot urinveisinfeksjon


Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.