Sommerutgaven av MEDIUM med stort sommerhoroskop! Abonnement ut 2018 og personlig horoskop! Pris kun kr 399! (verdi kr1109))
Les mer om homeopat og soneterapeut Hilde Fløtten

Hold deg frisk og glad med nok D-vitamin

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 10.11.2011






Det er forskjellige måter å unngå depresjon eller å komme seg gjennom tunge perioder i livet. Et tips er å starte med å sørge for å gi kroppen nok D-vitamin, gjennom soling og mat eller ved kosttilskudd. Ifølge en studie fra Tromsø minsker nemlig risiko for nedstemthet og depresjon med tilstrekkelig vitamin D.


En rekke undersøkeler viser at at det er sammenheng mellom ulike helseproblemer og D-vitamin. Kreft er en av sykdommene som har blitt satt under lupen I forbindelse med mangel på vitaminet. Andre sykdommer og tilstander som settes i sammenheng med D-vitaminmangel er bl.a. diabetes, leddgikt hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk, kronisk utmattelsessyndrom - ME.

Ifølge den amerikanske databasen Pubmed, er det publisert omtrent 35 artikler i måneden de siste fem årene om D-vitaminets betydning for helsen.


Fakta om vitamin D

–Vitamin D finnes i fet fisk som sardiner, makrell, torskerogn, sild, laks og tunfisk og tran. Mindre mengder finnes i melk, egg og smør. Kroppen kan selv danne vitamin D når den utsettes for sollys.

–Vitamin D hjelper kroppen med å ta opp kalsium - kalk fra maten man spiser.

–Øvre anbefalt inntak av vitamin D er av norske myndigheter satt til 10 mikrogram pr dag for barn og 7,5 mikrogram pr dag for voksne. EU anbefaler 25 mikrogram pr dag for barn og 50 mikrogram pr dag for voksne.

Kilde: Helsedirektoratet

D-vitamin og depresjon
Stipendiat Marie Kjærgaard ved Universitetet I Tromsø har nå analysert en befolkningsstudie og funnet ut at D-vitamin og depresjon har en sammenheng. De med lite D-vitamin har 41 prosent større risiko for å være deprimert.

Bakgrunnsmaterialet for rapporten er den såkalte Tromsøundersøkelsen, der 12.984 menn og kvinner i alderen 30–87 år har besvart spørsmål om grad av oppstemthet og depresjon. Disse uttalelsene ble sammenlignet med D-vitaminnivå i kroppen. Utifra dette kunne forskeren se at de deprimerte hadde mindre D-vitaminer i kroppen.

D-vitamin nivået kan måles i blodet, så en sjekk hos legen kan gi en pekepinn om man bør øke inntak. Undersøkelser viser at de fleste nordmenn har et svært lavt inntak av vitamin D. Hovedkilden for vitaminet er sol og fet fisk. Men i vintermånedene med lite sollys er vi spesielt utsatt for D-vitamin mangel.


Begrense fiskemåltider

Dessuten anbefaler våre myndigeheter å begrense fiskemåltider til to i uka, pga forurensing. En rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet slår fast at det er sunt å spise fisk, men at man vil få i seg for mye miljøgifter hvis man spiser mer enn to måltider fet fisk i uken.

Fiskeolje er også en mulighet. Her bør man være obs på kvalitet. Dersom innholdet i en kapsel er basert på fisk som er harsk, er det sånn at vi ikke kan lukte eller smake det. Harsknet fiskeolje er det meningsløst å ta og i verste fall skadelig, ifølge en studie ledet av Livar Frøyland, forskningssjef ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES). Dersom man åpner en kapsel og prøvesmaker, vil man snart finne ut om kvaliteten holder mål.


Tilskudd – hvor mye
Etter en fin sommer hvor kroppen har fått mye sol kan lagrene være godt fylt opp, men enkelte kosteksperer anbefaler allikevel at man tar tilskudd – mer om vinteren enn om sommeren.

Når man kjøper D-vitaminer på Helsekost eller apotek i Norge, får man kapsler som inneholder anbefalt dagsdose, 5-10 mikrogram. Mange ernæringsterapeuter og kostveiledere opplever dette som en altfor lav dose.

Reiser man seg over grensen til Sverige, vil man oppdage at man får kapsler som inneholder doser på 25 mikrogram. Det er altså delte meninger om hvor mye D-vitamin man bør ta som kosttilskudd.

Kan man ta for mye vitamin D? Vitamin D er fettløselig og lagres i kroppen og derfor er det viktig at det gjennomsnittelige inntaket over tid ikke er for høyt, ifølge våre myndigheter.

Helsedirektoratet sin anbefaling er altså for tiden 10 mikrogram D-vitamin pr dag fra 6-23 måneders alder og for de eldre enn 60 år. For barn og voksne fra 2 år opp til 60 års alder er anbefalingen 7,5 mikrogram/dag. Mange mener at dette er altfor lavt.

Øvre anbefalt nivå for langvarig inntak av vitamin D er av EUs Scientific Committee on Food er satt til 25 mikrogram pr dag for barn og 50 mikrogram pr dag for voksne. Dette skal være et daglig inntak folk flest kan ha hele livet uten at det oppstår risiko for helseskade.



Markedsplassen – Helsekost
Markedsplassen – Reiser, Temareiser



Relaterte saker:

Omega-3 – er alt tilskudd like sunt?
Fraråder fet fisk mer enn to ganger i uka
Meditasjon hjelper personer med angst og depresjon
Alternativ behandling gir god effekt i psykiatrien
Kuer hjelper deprimerte mennesker
Finn kvalifisert behandler – behandler.no



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Trine Hopen 17/11/2011 - 14:35

Jeg lurer på hvor det Monica Waade sier om syntetisk vitamin A er hentet fra? Kilde?

Monica Waade 11/11/2011 - 13:26

Glad jeg ikke er pasient hos Kristin Norenberg. Tran er ikke å anbefale, den naturlige vitamin A fjernes fra produktet og erstattes med syntetisk vitamin A som er direkte helseskadelig.

Samme syntetiske vitamin A tilsettes alt av margariner og ved oppvarming blir skadevirkningene enda større. Legemiddelindustrien ser ut til å ha kuppet matprodusentene også.

Kristin Norenberg 10/11/2011 - 16:25

Dette er spennende, og bekrefter det jeg erfarer. Ved hjelp av kinesiologi testes klienter med hensyn på om de trenger (det vil si blir sterk) eller ikke har behov for (blir svak) et vitamin eller mineral. 99% av de jeg tester trenger av Tran.
Jeg anbefaler å kjøpe tranflasken i helsekost hvor den oppbevares i kjøleskap.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.