Fermentert mat – som kroppen vil ha

Av Rita Amundsen, Solskinnet.no
Publisert: 14.10.2014



Kvinne setter en akupunktur nål i en hånd
Illustrasjonsfoto Shutterstock

Melkesyregjæring er en av de store trendene innen mat i verden akkurat nå. En gammel, ekte og ærlig måte å tilberede og konserverer sin mat, uten alskens tilsetning og konserveringsmidler.


–Velkommen inn i en verden av mat som bobler av livskraft  og energi. Melkesyregjærende grønnsaker og andre fermenterte – dvs. gjærede produkter, laget hjemme på kjøkkenet, smaker vidunderlig godt! Har man en gang fått sansen for slik mat vil kroppen bare ha mer av det.

 

Melkesyregjæret mat og drikker hjelper oss til å få vårt «indre system» i orden. Mange av dagens helseproblemer – både fysiske og psykiske, kommer av at vi har en fordøyelse som ikke fungerer optimalt – denne typen mat er fantastisk godt både for gane og mage. Dette er probiotika som bygger opp oss, vår fordøyelse og vårt immunforsvar.

 

Dette er en av de store mat trendene i verden akkurat nå. Eller slik som Dagens Næringsliv uttrykte det «Kontrollert forråtnelse» er noe som er i ferd med å invadere verdens kjøkkenbenker og topprestauranter. VG valgte og kalle dette «Den nye trendy bakteriematen». Men egentlig er ikke dette noe nytt, dette er noe som menneskene i alle kulturer har har gjort gjennom alle tider. Det er bare vi i vår moderne travle tid som har «glemt» hvordan man på en ekte, ærlig måte tilbereder og konserverer sin mat, uten alskens tilsetning og konserverings midler.

 

Melkesyregjæring er en fantastisk konservering- og videreforedlingsmetode for grønnsaker og ville vekster. Tradisjonelt har man i Europa melksyregjæret hodekål – Sauerkraut, men alt av grønnsaker kan brukes og en kombinasjon av forskjellige grønnsaker og ville vekster blir veldig godt.

 

Kvinne setter en akupunktur nål i en hånd
–Melkesyregjæring er en konserveringsmetode som beholder alle næringsstoffer i maten.


På yten av alle grønnsaker finnes det naturlig melkesyrebakterier og andre mikroorganismer. Ved melksyregjæring skaper man et miljø der disse mikroorganismene trives og der andre uønskede organismer blir utkonkurrert. Grønnsakene får et fantastisk aroma og god holdbarhet. Grønnsakene blir lett fordøyelige, inneholdet av mineraler, sporstoffer og enzymer bevares eller til og med økes. Dette er faktisk den eneste konserveringsmetoden som beholder alle næringsstoffer i maten. Melkesyregjærede grønnsaker har et høyt innehold av levende mikroorganismer, dette er virkelig «Probiotika» for vårt tarmsystem. Forsterker immunforsvaret og hjelper kroppen slik at den enklere kan oppta næringsstoffer fra den maten vi spiser, mm.

 

Hjemmelaget kefir, en styrkende kombucha drikk, baking med surdeig er andre eksempel på mat som er laget med hjelp av levende mikroorganismer, som alle enkelt kan lage på sitt eget kjøkken. Når man en gang har fått taket på dette så er det gøy og gå videre med å lage sin egen sennep, ketchup og andre delikatesser.

 

Etterhvert blir dette en helt ny verden av mat og smaksopplevelser. «The future of food», «The machinery of flavor», «Det er som å få en uendelig rekke nye verktøy i verktøykassen, vi har bare utforsket en promille av mulighetene» – er andre utsagn om mat tilberedt på denne måten.

 

 

 

Rita Amundsen, Solskinnet.no er gjesteblogger på alternativ.no Hun holder både nybegynner kurs og videregående kurs i melkesyregjæring.

–Velkommen på kurs for å lære mer om denne vidunderlige verden, det store eventyret og mysteriet, fermentering!




Relaterte linker:

Kurs a-å – Solskinnet/Melkesyregjæring

Kurs a-å/Kost og ernæring

Finn behandler innen kost og ernæring – behandler.no

Utdanning i ernæringsterapi

 

 

Relaterte saker:

Jakten på bra mat

Øynene opp for ren mat

Nytt liv med riktig kosthold

Levende mat forebygger og hjelper ved kroniske lidelser

Velg ren mat – unngå skade av hjernens utvikling

Økologisk mat – for helse og miljø

 




Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.