Lanserer alternativ til Helsedirektoratets kostholdsråd

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 05.01.2015



Melkeprodukter: Smør, melk, ost, youghert
Foto: Schutterstock

Det er stor uenighet om hva som er et sunt kosthold og mange mener de offentlige rådene kan være direkte skadelige. Foreningen Kostreform for bedre helse lanserer nå egne kostråd.



Feil drivstoff

Skadelige råd

Startet med diabetes

Utfordring

Hva skal vi spise

Hva skal vi unngå

 

 

Får å få en frisk befolkning trenger Norge en kostreform, hevder fagpersoner som har slått seg sammen og som har et annet syn på kosthold og kostholdsråd enn våre myndigheter.

 

Vi lever i et av verdens rikeste land med tilgang på det meste av det beste og allikevel er vi sykere enn noen gang. Det er stor forekomst av overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom, revmatisk sykdom, kreft, demens osv. Dette gjenspeiles bla. i medisinbruken: Så mye som en million nordmenn bruker minst tre reseptbelagte medisiner daglig.

 

Feil drivstoff

Hjerte- karsykdommer og kreft skyldes i stor grad livsstil og livsstils-sykdommer forårsaker rundt 70 prosent av alle dødsfall. Under to prosent av oss dør en naturlig død. Det er opplagt at galt drivstoff gir skade og det pekes på feil kosthold som en viktig årsak.

 

Helsedirektoratets kostholsråd består blant annet av  mat fattig på fett, lettprodukter og frøbaserte planteoljer som soya og solsikkeolje og plantemargariner. Andre eksperter derimot mener dette er mat vi bør unngå eller spise i liten grad, og tvert i imot spise fete meieriprodukter som smør, fløte og seterrømme og mindre kornprodukter.

 

Kostreform for bedre helse krever en radikal reform og inviterte til lansering av sine nye kostholdsråd på Litteraturhuset i Oslo, mandag 5. januar 2015, i regi av leder Erik Hexeberg og leder av fagrådet Pål Jåbek.

 

–Vi mener samfunnet ikke har tid til å vente lenger. Derfor lanserer vi våre egne kostråd i tråd med oppdatert og uavhengig forskning, skriver foreningen  i en pressemelding.

 

Skadelige råd

Kostreform mener myndighetene gjør feil i sine råd og at disse rådene kan gjøre oss syke. Blant annet hevder foreningen at  skadeeffektene av sukkerinntak undervurderes og at det burde advares mot dette i større grad. De anbefaler et for høyt inntak av stivelsesrike og raffinerte karbohydrater.

 

Samtidig advarer Helsedirektoratet mot høyt fettinntak selv om det ikke finnes vitenskapelig grunnlag for dette, ifølge Kostreform. Når man skal ned i vekt anbefales mindre fett, men de som istedenfor legger om til et kosthold med lite karbohydrater og mer naturlig fett, har erfart at vekten gikk ned og at helsen ble bedre.

 

De anbefaler også et for høyt inntak av frøbaserte planteoljer og margariner, selv om den stadig økende mengde vitenskapelige data tyder på at dette ikke er sunne fettsyrer i store mengder. Smør er sunnere enn margarin, hevder de nye kostholdsveilederne.

 

Begrepet Lavkarbo har er allerede godt kjent i befolknigen og mange har prøvet ut ”lavere karbo”, ”smartere karbo” osv med positive resultater.

 

Foreningen arbeider aktivt for å fremme et kosthold med stor andel ferske, naturlige råvarer med færrest mulig tilsetningsstoffer og også kosthold med begrenset innhold av karbohydrater.

 

 

Startet med diabetes

Foreningen Kostreform for bedre helse ble stiftet allerede i 2007 som et alternativ til Diabetesforbundet. Fagpersoner opprettet den som en rådgivende tjeneste for diabetes, basert på sine erfaringer med kosthold med lavt innhold av karbohydrater. Dette kostholdet har vist seg å være gunstig på en rekke plager, sykdommer og lidelser.

 

 

Kostreform for bedre helse har etterhvert endret seg til å bli en helsepolitisk organisasjon som jobber med å påvirke forskningsmiljø og helsepolitiske organ slik at de samfunnsmessige forhold legges til rette for et kosthold i tråd med foreningens mål – nemlig å oppnå den største helsegevinsten både for enkeltmennesket og samfunnet.

 

Foreningen har i dag mange tilhengere med fylkeslag flere steder i landet. Det arrangeres blant annet foredrag og møter og det produseres artikler og informasjonsmateriell.

–Vi setter aktuelle problemstillinger på dagsorden ved å igangsette debatter og delta i debatter initiert av andre, melder foreningen på sin hjemmeside, kostreform.no

 

 

Utfordring

Overforbruk av karbohydrater, lettprodukter og margarin forklarer antgeligvis ikke hele problemet med alle våre livsstilssykdommer, som er mer sammensatt enn som så. Det finnes også andre faktorer som kan forsyrre og forurense oss. Men det er en prisverdig innsats Foreningen for kostreform og dens fagfolk gjør for å fremme folkehelse.

Det er riktignok også flere enn Kostreform som har andre meninger og råd enn det de offentlige byr oss og vi blir til tider overøst med tips og dietter som skal være sunne - som supermat, raw food, 5:2 diett eller annet. Og heldigvis er det flere synsvinkler, for det finnes nok ikke ett kosthold som passer for alle. Men i et land hvor alle har råd til å kjøpe seg en pose potetgull hver dag skal det både bevissthet og viljestyrke til for å unngå fristelser  – og holde oss til mat vi merker at gjør oss godt.

 

 

Hva skal vi spise:

Ifølge Kostreform består et sunt kosthold av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, fete meieriprodukter, grønnsaker, nøtter, frø, frukt og bær.

 

• Spis mye grønnsaker i alle variasjoner

• Spis egg, kjøtt og fisk i alle variasjoner, men velg rent kjøtt fremfor pølse og ren fisk fremfor fiskepinner

• Spis fete meieriprodukter som smør, fløte og seterrømme

• Tell ikke kalorier, men fokuser på mat av høy kvalitet

• Drikk vann

 

Hva skal vi unngå:

Matvarer som bør unngås helt eller i størst mulig grad begrenses:

Sukker, kornprodukter, planteoljer med mye omega-6-fettsyrer og plantemargariner

 

• Unngå industrielt bearbeidet mat

• Unngå tilsatt sukker i alle former, også fruktjuice

• Spis lite kornprodukter

• Unngå frøbaserte planteoljer som soya og solsikkeolje og plantemargariner. Bruk heller kaldpresset  olivenolje, kokosfett eller oljer med lavt omega-6-innhold

• Unngå lettprodukter

 

 

 

Ønsker du kontakt med kostveileder, ernæringsterapeut osv?

Behandler finner du på Behandler.no

 

Utdanning I Ernæringsterapi

Ernæringslære - Kostveiledning Utdanning

Kurs i kost og ernæring

 

 

 

 

Relaterte saker:

 

Lavkarbo kosthold for bedre helse og vektreduksjon

Ny europeisk undersøkelse viser at en diett med mye proteiner og lav GI fungerer best ved ønske om vektreduksjon. I Norge er det økende oppslutning om lavkarbo og kostholdet brukes i behandling av sykdom.

 

Statens nye ernæringsråd - ikke fett nok (2011)

De nye kostholdsrådene fra Helsedirektoratet får blandet mottagelse. Det mest oppsiktsvekkende er at det anbefales å bruke margarin istedenfor smør.

 

Myndighetene gir farlige råd om kosthold (2013)

«Skjær ned på forbruket av mettet fett og spis i stedet planteoljer og myk margarin», er rådet fra både danske og norske myndigheter.

 

Personer med diabetes medisinfrie på lavkarbo mat (2007)

Fagpersoner oppretter en rådgivende tjeneste for diabetes, basert på sine erfaringer med kosthold med lavt innhold av karbohydrater.

 

Nytt liv med riktig kosthold

En rekke personer har endret sin helse og sin livskvalitet betydelig ved å kutte ut melkeproteiner og gluten fra kostholdet. Nå står flere av disse fram med sine historier.

 

Hjernen må ha fett

 

Hva er sunt og hva er sant?

Med våre vaner og vår helse i fokus har redaksjonen i Helsemagasinet VOF gått foran og banet vei for en sunnere livsstil. Mange har fulgt med på deres forståelse av mennesket og helsespørsmål.

 



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!




Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.