Søvn er viktig for et godt liv

Av Kari Dahl Gullikstad, Helsecoach og mindfulness instruktør, Apexklinikken
Publisert: 07.01.2017



Kvinne sover
Foto: Istockphoto

God søvn har betydning både for vekt, innlæring og sykdom. Helsecoach og mindfulness instruktør Kari Dahl Gullikstad har sett på nyeste forskning, som viser at søvn har en nøkkelrolle for oss.

De fleste som kommer til meg med stressrelaterte plager, har søvnproblemer. Mindfulness trening, og spesielt Body Scanning, er veldig gunstig for å sove bedre. Vi kjenner raskt at søvnproblemer påvirker dagsformen, men visste du at hjernen utfører sitt mest avanserte arbeid mens vi sover? I århundrer har vi sett på søvn kun for å lade batteriene. Nyere forskning viser at søvn har en nøkkelrolle for nesten alt vi gjør her i livet. Den er både viktig for læring, kontrollere vekten og for å motvirke sykdommer som Altzheimer.
 
Styrker og bevarer minner
Dr.Sabine Seerhagen har utført undersøkelser på 200 små barn og resultatet er entydig: Søvn rett etter læring styrker og bevarer minnene. Ledende søvnforsker professor Robert Stickgold har utført lignende undersøkelser på voksne og kommet til samme resultat: Informasjonen blir ikke lagret hvis vi ikke sover godt. I valget mellom å pugge hele natten eller få en god natts søvn foran en prøve er det, ifølge Stickgold, viktigst å prioritere søvnen.
 
Påvirker dømmekraften
Dr.Scott Killgore er psykiatriker og oberst i den Amerikanske hæren. Han har forsket på søvn og evnen til å ta gode avgjørelser. Det viser seg at koblingen mellom de følelsesmessige minnene og tankene (dette skjer i ventromedial prefrontal cortex) kobles ut etter 24 timer uten søvn. Hjernen leser det som en midlertidig hjerneskade. Vår følelsesmessige hukommelse (magefølelsen) blir svekket og dømmekraften blir dårligere. Selv ved et par timer mindre enn anbefalte 8 timer påvirkes følelsesmessig intelligens og dømmekraften. Dette er heldigvis reverserbart ved god søvn.
 
Regulerer vekten
På University of Colorado har nevroforsker Dr. Ken Wright forsket på søvn og vekt i 2,5 år. Han har funnet ut at lite søvn påvirker sulthormonene Ghrelin og Leptin. Ghrelin gir oss signaler på at det er på tide å spise og Leptin gir oss signaler på at vi har fått nok lagret energi. Eksperimentet viste at vektreguleringen kollapset ved for lite søvn. Kun etter 5 netter med 5 timers søvn kunne man måle en vektøkning på 0,8 kg.
 

Bearbeider minnene
Søvnen har en viktig oppgave i å bearbeide minnene. Det er i neocortex hjernen prøver å finner ut hvordan alt henger sammen. Den tolker og gir mening til hendelser. Drømmer gjenspeiler det arbeidet som søvnen bearbeider mens vi sover. Dr.Antonio Zadra har forsket på drømmenes funksjon og sett at drømmer er et vindu på vår psykiske helse. De er ikke så tilfeldig og kaotiske som man kanskje tror.  Søvnforsker Dr. Robert Stickgold går så langt som å si at 'vi gir livet mening mens vi sover'!
 
Hjernens renselsesprosess og Altzheimer

Kroppen har lymfesystemet for å rense ut avfallsstoffene i kroppen. Nyere forskning viser at søvnens biologiske oppgave er hjernens renselsesprosess. Om dagen er hjernen beskyttet av en pose med væske, om natten når vi sover tømmes denne posen og filtreres. Væsken strømmer gjennom blodårer og vev, og skyller bort avfallspartiklene. Dette er en veldig viktig prosess for å bli kvitt det farlige proteinet Amyloid beta. Dette proteinet kan man se en overrepresentasjon hos de som har Altzheimer.

 

Kilde: Den viktige søvnen, britisk dokumentar NRK TV

Kari Dahl Gullikstad - behandler.no/kari.dahl.gullikstad/

 

 

God hjelp ved søvnvansker

Omtrent hver tiende person lider av søvnløshet. Ingen grunn til å spise legemidler for å løse problemet.



Relaterte linker:

Kurs i Mindfulness
Kurs i Meditasjon
Utdanning i Mindfulness
Utdanning i meditasjon

Realterte saker:
Sov deg slankere

Mindfulness – oppdag verden og hverandre på nytt

Stor interesse for meditasjon og mindfulness i medisinske miljøer



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.