Internasjonalt seminar - Kunstterapi 11-15 september 2017
Les mer om homeopat og soneterapeut Hilde Fløtten

Pollenallergi - hvordan klare seg gjennom sesongen

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 28.04.2017



Dame som pusser nesen
Foto: Schutterstock

Har du det plagsomt når pollensesongen setter inn? Du er ikke alene. Mer enn en million nordmenn har pollenallergi. Med enkle, naturlige grep kan denne perioden forvandles til gladere dager – her får du tips og gode råd.

I mai starter bjørkepollensesongen for fullt, som er den type pollen flest reagerer på. Problemet øker og det er stadig flere som blir allergiske. Med rennende øyne, kløe, tett nese, hodepine, konsentrasjonsproblemer, tung pust og tretthet skal man komme seg gjennom dagene. Men det finnes hjelp å få, enten man velger skolemedisinen, alternative behandlingsmetoder eller følger enkle, naturlige råd.

 

Sesongen begynner allerede i februar/mars med or og hassel, og mer enn 20 prosent av oss lever med plager og problemer av ulik alvorlighetsgrad. I juni og juli er det gresspollensesong, deretter følger buroten i juli og august.

 

Fakta om allergi

Allergi er tilstanden hvor immunsystemet reagerer så kraftig når det utsettes for et bestemt antigen, at det blir til skade for organismen.

 

Immunsystemet utløser med andre ord en overreaksjon mot et stoff, et antigen, som normalt ikke er farlig for kroppen. Et slikt utløsende antigen er pollen.

 

Pollenallergi gir seg utslag i en hurtig innsettende akutt betennelse i øynenes slimhinner og i neseslimhinnen. Øynene blir røde og nesen renner, i tillegg til at man ofte opplever nysing, tung pust og slapphet.

 

Mer enn en million nordmenn lider av pollenallergi. Tilstanden kan ramme hvem som helst, uansett alder og kjønn, men ser ut til å være vanligst blant større barn, tenåringer og voksne.

Mange oppsøker lege og får som regel tilbud om å ta medisiner i form av nesespray, nesedråper, allergitabletter, vaksine osv. Disse medisinene skal dempe plager, men gjør ingenting med årsaken til problemet. Derimot kan de gi ulike bivirkninger, som for eksempel ”tretthet, hodepine, munntørrhet magesmerter, kvalme, svimmelhet, hyperaktivitet, kramper, hallusinasjoner”.  De vanligste medisinene heter Aerius, Clarityn, Cetirizin, Kestine, Livostin, Telfast, Xytal og Zyrtec. Noen ganger ser man seg nødt til å ty til disse, men det finnes flere muligheter, både for å forebygge, behandle og lindre plager.

 

En stor del allergikere har erfaring med at alternativ behandling, som for eksempel akupunktur, homeopati, soneterapi, refleksologi, urtemedisin, biopati, kostholdsveiledning, healing kan være til hjelp. Selv de mest innbitte skeptikere har ” krøpet til korset”, når de har sett hvor bra det kan virke.

 

Det er ikke uvanlig å høre historien til personer som har vært plaget i årevis, som forteller at de, etter å ha forsøkt alternativ behandling, ikke har merket noe til allergien i det hele tatt. Ikke alle har blitt kvitt allergien, men har færre symptomer, mildere symptomer, kortere allergisesong, økt energi, bedre livskvalitet.

 

 

Tips til deg som er plaget med pollenallergi:

 

- Oppsøk en behandler! Akupunktur, homeopati, soneterapi, urtemedisin, ernæringsterapi og healing er blant metodene som har vist god effekt.

Behandler finner man på behandleroversikten Behandler.no

 

- Vask eller skyll håret oftere, fordi pollen fester seg til håret.

 

- Hold stressnivået lavt, stress kan være en ekstra belastning som forverrer situasjonen.

 

- Ta vare på kroppen ved å gjøre pusteøvelser, yoga, meditasjon, tai chi, qigong og annen trening.

 

- Drikk vann!  Forsøk å øke vanninntaket noe og se om det letter litt på plagene.

 

- Få nok søvn og hvile – det er essensielt for kroppen, særlig når immunforsvaret løper løpsk. Hold vinduet lukket om natten.

 

- Ta kosttilskudd med vitaminer, mineraler og fettsyrer. Dette styrker kroppen i en periode da den blir utsatt for stor belastning.

 

- Endre kostholdet. I pollensesongen er det viktig å styre unna mat man ikke tåler, ellers vil kroppen produsere flere histaminer og tilstanden forverres.

 

- Allergikere har blitt bra etter å ha kuttet ut gluten og melk fra kostholdet.

 

- Skyll øynene morgen og kveld for å unngå at pollen fester seg til slimhinnene.

 

- Skyll nesen med saltvann for å unngå hevelser i neseslimhinnen. Apotek og Helsekost har både ferdig blandet saltvann og ”helletuter”.

 

- Dra til fjells, hvis du kan. Gi kroppen flest mulig pauser fra å bli eksponert for pollen.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Kryssallergi
I noen tilfeller kan allergistoffene ligne mye på andre stoffer, og da oppstår kryssallergi. Mange reagerer på nøtter, mandler, epler, steinfrukter, kiwi, paprika, selleri, rå gulrot, banan, pærer og poteter. Det er viktig å kjenne til hvilke ting som er kryssallergiske fordi dette kan representere en reell helsefare.

 

Matvarer som kryssreagerer med pollen:

 

Bjørk:
Nøtter: Hasselnøtter, mandler, valnøtter, paranøtter, peanøtter, cashewnøtter, kokosnøtter (OBS! Nøtter i sjokolade!)

Frukt: Epler (spesielt grønne), pærer, kiwi, plomme, fersken, kirsebær, nektarin

Grønnsaker: Rå gulrot, poteter, tomat og selleri

 

Gress:
Frukt: appelsin, melon

Grønnsaker: bønner, kikerter, erter, linser

 

Burot:
Frukt: melon, banan

Grønnsaker: knollselleri, selleri, pastinakk, gulrot

Krydderurter: persille, purreløk

 


Relaterte linker:

Pollenvarsel fra Astma- og Allergiforbundet i samarbeid med Helsedirektoratet


Om legemidler og bivirkninger: Felleskatalogen


Finn behandler – Behandler.no
Hver behandler, terapeut, veileder har sin egen informasjonsside med opplysninger om sin bakgrunn, behandlingsmetoder, medlemskap i foreninger og annen relevant informasjon.

 

Finn kurs i yoga, tai chi, qigong, meditasjon mv

Markedsplassen, Urter

Helsekost



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning




Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.