logo

Mindfulness

Tekst: Unni Nordbrenden - alternativ.no

HUSK Å BESKRIVE BILDE KORTBeskrivelse av metoden
Anvendelse - hvilke problemer kan hjelpes
Beskrivelse av behandling
Hvor mange behandlinger
Lov og rettigheter
Forskning
Utdanning
Finn behandler

Beskrivelse av metoden

Mindfulness - Mindfulness based stress reduction (MBSR) er en form for meditasjon, som brukes i forbindelse med oppmerksomhetstrening og stressmestring. Ordene «mind» og «mindful» kan oversettes med sinn og oppmerksom. Ved hjelp av ulike øvelser kan metoden hjelpe en til å takle livets utfordinger bedre, og bli mer tilstede og bevisst i eget liv.

Oppmerksomhet, følelser og nærvær er sentrale ord i mindfulness. Det sies at mindfulness finner det rommet under strømmen av tanker og mental aktivitetet, som gir mulighet for ro og klarhet. Man søker å oppnå en åpen, aksepterende og ikke-dømmende holdning til det som skjer i seg selv og i omgivelsene i øyeblikket.

Metoden brukes både til selvhjelp, selvutvikling og som et verktøy innen psykoterapi.


Historikk og utbredelse
Mindfulness er inspirert fra buddhistisk tenkende. Innen den buddhistiske meditasjonstradisjonen er man opptatt av hvordan man kan kultivere hensiktsmessige sinnstilstander og hindre de som er destruktive.
Metoden Mindfulness - MBSR, ble utviklet og grunnlagt på slutten av 1970-tallet av amerikaneren Jon Kabat-Zinn. Hans mål var å behandle smerte og stress hos kronisk syke.

Jon Kabat-Zinn er professor i adferdsrelatert og preventiv medisin og en aktiv foredragsholder. Han har bl.a utført studier ved Massashusetts Hospital på mindfulness iforhold til alvorlig syke mennesker og han er forfatter av en rekke bøker på temaet meditasjon og mindfulness. Hans bøker er oversatt til mer enn 30 språk.

Meditasjonsteknikken mindfullness er idag en del av medisinstudiet i USA og tilbys ved flere amerikanske sykehus. Også innen helsevesenet i Norge har man fått øynene opp for metoden. Ved norske sykehus er mindfulness iferd med å bli et etablert tilbud, spesielt som et verktøy innen psykoterapi og kognitiv terapi.

Allerede i 2010 siden begynte Oslo Universitetssykehus, avdelingen ved klinikk for psykisk helse på Gaustad, å bruke meditasjonsteknikken mindfulness i behandling av angslidelser, tvanglidelser, stressmestring og posttraumatisk stress, sammen med kognitiv adferdsterapi – både i grupper og individuelt. Da Kabat-Zinn besøkte Norge og Rikshospitalet i 2011, møtte så mange som 300 leger, sykepleiere, psykologer og andre helsearbeidere opp for å høre hans foredrag.

Anvendelse - hvilke problemer kan hjelpes

Mindfulness har vist seg å være til hjelp for bedring av livskvalitet for mange typer fysiske og psykiske lidelser så vel som bedring i folks dagligliv. Mange bruker mindfulness og pusteøvelser for å stresse ned, falle til ro og bli mer tilstede i livene sine. Man øvers eg opp til å være tilstede i nuet og legge bort bekymringer og stress.

Mindfulness har vist seg å være til hjelp ved blant annet:
- Angst og angstlidelser
- Tvanglidelser
- Stress og stressmestring
- Posttraumatisk stress
- Depresjon
- Sinne
- Kroniske smerter

Tilbakemdling sier også at mange erfarer:
- Bedre selvforståelse og styrket selvfølelse
- Bedre konsentrasjon
- Bedre prestasjon

Beskrivelse av behandling

Det finnes ulike måter å praktisere mindfulness. Mange behandlere, både innenfor og utenfor det offentlige helsevesenet, bruker mindfulness som en del av psykoterapi.

Pust, og det å få kontakt med egen pust er gjerne et sentralt element og en inngang i flere øvelser. Man sier at pust brukes som et anker for oppmerksomhet og deretter søker man å få oppmerksomhet med hele kroppen. Følelser som dukker opp registreres og aksepteres. Dersom det oppstår tanker og forestillinger kommer man tilbake til pusten. Aksept er et sentralt begrep.

Mindfulness i behandling kan praktiseres både som en-til-en behandling og som kurs i gruppe.
Daglig praksis og hjemmeøvelser er gjerne en del av programmet.


Bivirkninger
Det er ingen kjente bivirkninger ved Mindfulness.

Forsiktighetsregler
Oppsøk kvalifisert behandler.
Ta alltid kontakt med lege ved vedvarende plager.

Hvor mange behandlinger

Mindfulness kan inngå i et behandlingsforløp over tid.
Mange behandlere og kursholdere praktiserer med et 8-ukers program.
Deretter anbefales det gjerne å praktisere seg, helst hver dag.

Lov og rettigheter

Lov om alternativ behandling er gjeldende:
Lov om alternativ behandling ved sykdom

Offentlig helsepersonell som utøver METODEN, er underlagt Helsepersonelloven:
Lov om Helsepersonell mv. (Helsepersonelloven)

Forøvrig er det terapeutforeninger/forbund nasjonalt og internasjonalt som utøvere kan være medlem av. Disse kan ha egne lover og regler vedrørende pasientbehandling og etikk.

Forskning

Erfaring og en rekke studier tilsier at metoden kan være til hjelp. Imidlertid finnes det foreløpig ikke dokumentasjon som bekrefter effekten. Skeptikere etterlyser gjerne dobbel blind forskning.

Send oss gjerne en mail hvis du har informasjon om forskning på behandlingsmetoden.

Utdanning

Her legges tekst om utdanning inn.

De som arbeider med mindfulness har ulik bakgrunn.
Mange er behandlere eller helsepersonell med viderutdanning innen meditasjon og mindfulness. Det finnes ulike kurs/utdannelser, tilpasset forskjellige formål og pasientgrupper.

Utdanning til Mindfulness behandler/instruktør

Utdanning/Skoler A-Å

Finn behandler

Behandleroversikten behandler.no brukes for å finne fram til kvalifisert behandler og veileder.
Her står alle utøvere oppført med egen informasjonside om sin bakgrunn og annen aktuell informasjon.
Finn behandler på behandler.no



Referanser, kilder og litteraturhenvisninger

www.behandler.no
Motta nyhetsbrev fra alternativ.no



copyright 1997- 2017 ALTERNATIVopplysningen DA - Les mer
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. Bruk av automatiserte tjenester (Roboter, spidere, indeksering m.m.)
for systematisk eller regelmessig gjennomgang er ikke tillatt. All kopiering og vidreformidling av innhold på alternativ.no er ulovlig.